KTO w podróży

TAKARAZUKA camp - Krakowski Teatr Tańca (Kraków)

opis


Nagroda Główna podczas Tyskich Spotkań Teatralnych 2012

Spektakl inspirowany teatrem japońskim - popularną rewią żeńską Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat.
Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo.
Kandydatki na "Takarazinki" przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę.
Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: "nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi".

premiera 2010
czas trwania 55 minut

Trailer spektaklu

---

Krakowski Teatr Tańca powstał w 2008 roku. Założycielem i kierownikiem artystycznym Teatru jest Eryk Makohon.
Zespół działa przy Nowohuckim Centrum Kultury. Od pięciu lat konsekwentnie realizuje własne działania artystyczne i edukacyjne.
Operowanie plastycznym obrazem, montaż scen, indywidualna, procesualna praca z tancerzem to podstawowe elementy wpływające na charakter proponowanego przez Teatr stylu, w dużej mierze inspirowanego także słownikiem teatralnym Jerzego Grotowskiego i Eugenio Barby.  
Krakowski Teatr Tańca funkcjonuje w oparciu o wysiłek i zaangażowanie dziesięciorga tancerzy oraz choreografa. Ich działania obejmują obok strony artystycznej i edukacyjnej także pracę techniczną i organizacyjną.
Krakowski Teatr Tańca jest organizatorem cyklicznych warsztatów tańca współczesnego, konkursu choreograficznego "3…2…1…TANIEC" oraz Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER. Przy Teatrze działa Pracownia METAfizyczna oraz SZtUKAtorium, laboratorium choreograficzne Teatru.
Konsekwencja w realizacji własnej wizji artystycznej oraz specyficzny model funkcjonowania Teatru, pozbawionego własnego budżetu, wpisanego w struktury Nowohuckiego Centrum Kultury, a mimo to skupiającego tancerzy na stałe, czyni Krakowski Teatr Tańca zjawiskiem oryginalnym i wyjątkowym na polskiej scenie tańca.
W 2008 roku zostało utworzone Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca, którego celem jest wspieranie inicjatyw Teatru. Stowarzyszenie jest producentem wszystkich spektakli Teatru.

Strona internetowa teatru
Fanpage teatru

 

krytyka

Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecością a męskością inspirowane japońską rewią Takarazuka [w:] Inspirująca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej:
W Takarazuka camp dochodzi do spotkania kultur i twórczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (…) na styku dwóch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierająca nowe wartości. Czy do tego doszło w przypadku Takarazuka camp i adaptacji prozy Kōbō? Omówione cechy potwierdzają to założenie. Jednakże spektakl ten stanowi dowód na to, jak bardzo inspirująca potrafi być kultura japońska z całą swoją różnorodnością, wysokim poziomem kreowania świata przedstawionego czy zabawą w konstruowanie płci kulturowej.

Małgorzata Babińska, miastokultury.pl:
Spektakl Eryka Makohona zmienia się w rytmie, który skupia uwagę widza. Bawi w momentach, gdy pokazuje kiczowate przykłady zachowań obu płci. Intryguje zmieniającym się nastrojem. Rodzi pytania, ale cieszy przy tym oko. Nie mamy tu epatowania brzydotą czy wulgaryzmem. Takarazuka Camp jest zrobiona ze smakiem, dlatego niech żałuje, kto nie był.

Katarzyna Gać:
Głośne brawa, nerwowe ruchy widowni, zmiana oświetlenia, ukłony to finał. Siedzę jeszcze chwilę i nie wiem czy to było tylko przedstawienie czy wycinek naszej rzeczywistości? Czy pełnimy w życiu tylko rolę społecznie i fizycznie przypisane konkretnym płciom? Czy nie zagraża nam takarazińska rzeczywistość? Czy mamy prawo patrzeć i oceniać życie aktorek Takarazuki?

 

realizacja

choreografia i scenografia: Eryk Makohon
producent: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca oraz Nowohuckie Centrum Kultury

występują: Anna Chmiel-Kowalska, Monika Godek, Barbara Kopała, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska-Król, Monika Świeca, Marta Wołowiec, Katarzyna Żminkowska, Paweł Łyskawa oraz tancerki Pracowni METAfizyczna

 

Festiwal współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

 

galeria

zobacz całą galerię

kto w internecie