na podstawie tekstów Bertolta Brechta, Rogera Fernaya i Waltera Mehringa, z muzyką Bertolta Brechta, Hannsa Eislera i Kurta Weilla
125-lecie urodzin wielkiego człowieka teatru, Bertolta Brechta postanowiliśmy uczcić przypominając jego twórczość znaną i mniej znaną.
Zastanawiamy się, co by było gdyby i on, i postacie z jego dramatów, poezji, songów… popatrzyły z jakichś zaświatów na nasz świat. Cóż by zobaczyli?- wojny były – i są, szczęśliwa i nieszczęśliwa miłość wciąż istnieje, niesprawiedliwość społeczna istnieje również. Ludzie dalej są poranieni, albo radośni, uwikłani – jak zawsze – w miłość, nienawiść, narodziny, śmierć, w politykę i w borykanie się z losem własnym. My, twórcy tego spektaklu (mamy nadzieję, że wzruszającego, mądrego i dającego nadzieję na przyszłość) jesteśmy zafascynowani twórczością autora „Życia Galileusza”. Towarzyszy nam radość z codziennego z nią obcowania. Wierzymy, że tę radość i fascynację podzieli z nami również Publiczność.
Spektakl „Uczycie nas, jak suknie się podnosi” to niepowtarzalna interpretacja dzieł niemieckich twórców lat 20. XX wieku we współczesnym wykonaniu gwiazd krakowskich scen dramatycznych i estradowych. W zestawieniu z muzyką na żywo w towarzystwie skrzypiec, kontrabasu, pianina i akordeonu ponadczasowy duet Brecht & Weill urzeka publiczność swoją uniwersalnością w tradycyjnej formie.
Doświadczenie pomiędzy spektaklem a musicalem; jak występ w cichej, niewielkiej kawiarni w zadymionej piwnicy, o której wiedzą nieliczni prostej, z muzyka na żywo, z klimatem poprzedniego wieku. Miejsca gdzie scena należy do aktorek, śpiewaczek, które w tej niewielkiej przestrzeni stają się gwiazdami tylko po to aby zaraz po zejściu stopić się z przytłaczającą, mroczna rzeczywistością.
Adriana Markowska, Dziennik Teatralny
Songi Brechta, mimo ponad 80-letniej tradycji inscenizacyjnej, nadal porywają swoją aktualnością. Mroczne, pełne szaleństwa, choć niepozbawione przewrotnego humoru i liryzmu urzekają formą i przekazem.
Odkrywcze językowo i prowokacyjne teksty, ekspresja i stylistyczna rozpiętość muzyczna oraz satyra społeczno-polityczna otwierają przed widzem zupełnie nowe możliwości interpretacji, jednocześnie zapraszając do emocjonalnego przeżywania.
Na scenie zobaczymy pragnienia, żądzę i bunt. A wszystko to w gwiazdorskim wykonaniu genialnych aktorek i aktorów krakowskich scen i w towarzystwie muzyki na żywo.
Cztery postacie kobiece, odrębne osobowości, których imion nie znamy, wydają się obce; mogą być kapłankami, prostytutkami czy czarownicami; skrzywdzonymi kobietami, żyjącymi w strasznym czasie. Obserwujemy je w niewyjaśnionej przestrzeni podczas gdy nawiązują dialog z postacią męska, tutaj Krzysztof Cybulski; enigmatyczny, władczy, czasami czuły, również niedający się jasno określić jako postać.
Reżyser bawi się osobowościami, kreuje je, nie podaje nam niczego na tacy. Na scenie występuje pięć osób a poznajemy historię kilkunastu czy nawet całych społeczności. Głównymi narratorkami są kobiety, matki, opuszczone kochanki, wdowy. Wszystkie jednym głosem opowiadają, przedstawiają swój punkt widzenia, opowiadają swoje historie. Mówią swoim językiem, jak i kiedy chcą nie tracąc przy tym pewności siebie.
Opatrzony muzyką, z nutą humoru i refleksji, Teatr KTO subtelnie prowokuje, pokazuje oblicze człowieka w kryzysach i zadaje pytanie o przyszłość kultury… a, że robi to po mistrzowsku to już zupełnie inna bajka
Scenariusz i reżyseria
Józef Opalski
Przekłady
Barbara Swinarska, Władysław Broniewski, Ryszard Krynicki, Józef Opalski, Robert Stiller, Witold Wirpsza, Paweł Zarychta
Scenografia i kostiumy
Aleksandra Reda
Kierownictwo muzyczne
Jacek Bylica
Przygotowanie wokalne
Justyna Motylska
Reżyseria światła
Katarzyna Smożewska
Reżyseria dźwięku
Michał Warmusz
Asystentka reżysera, producentka
Urszula Swałtek
W obsadzie
Anna Bugajska / Iwona Konieczkowska
Sylwia Chludzińska / Karolina Kazoń
Aleksandra Konior-Gapys / Anna Branny
Bożena Zawiślak-Dolny
Krzysztof Cybulski / Franciszek Muła
Muzycy
Agnieszka Bugla-Bylica – skrzypce
Jacek Bylica – piano
Grzegorz Frankowski – kontrabas
Andrzej Włodarz – akordeon
Czas trwania
75 min
Premiera
7 marca 2023, Kraków