KTO w podróży

Carmen Funebre - Teatr Biuro Podróży (Poznań)

opis


Nagrody na Festiwalu Fringe w Edynburgu (Fringe First Award, Critics' Award i Hamada Award) oraz na Festiwalu Fadjr w Teheranie

Spektakl Carmen Funebre powstał w 1994 roku. Inspiracją dla tego przestawienia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców.

W przedstawieniu Carmen Funebre Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów wywołuje u widza silne wrażenie.

premiera 1994
czas trwania 45 minut

Trailer spektaklu

---

Teatr Biuro Podróży istnieje od 1988 roku. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak.
W ciągu dwudziestu pięciu lat poszukiwań artystycznych teatr wypracował własne metody pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl teatralny.
Teatr Biuro Podróży był uczestnikiem największych światowych festiwali teatralnych oraz laureatem prestiżowych nagród. Jego spektakle zaprezentowane zostały w ponad 50 krajach na całym świecie.
Celem zespołu jest także tworzenie kontaktów pomiędzy artystami i instytucjami artystycznymi oraz dostarczanie młodym ludziom okazji do uczestniczenia w teatralnych warsztatach.
W 2002 roku Teatr został wyróżniony nagrodą Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski w świecie oraz nagrodą Ministra Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru.
W 2005 Paweł Szkotak otrzymał prestiżowy Paszport Polityki.

Strona internetowa teatru
Fanpage teatru

 

krytyka

BBC:
To plenerowe przedstawienie grane na szczudłach jest, najkrócej mówiąc, druzgocącym teatrem obrazów dotyczącym wojny

Independent:
Teatr Biuro Podróży z Polski stworzył potężne przedstawienie teatralne będące odpowiedzią na wojnę.
Kombinacja prostoty i wielkiej teatralności - grzmiąca muzyka, zamaskowane postaci na szczudłach, ogień - daje emocjonalne przeżycie; katharsis, którego brakuje nam w teatrze inspirowanym wojną, a także w przesiąkniętych tym tematem wiadomościach prasowych.
To przedstawienie jest przerażające, niepokojące, piękne i nie do pominięcia

The Scotsman:
Carmen funebre przywołuje pełen horror wojny.
To przedstawienie odznacza się unikatową siłą emocjonalną - jest obrazowo porażające

The Guardian:
Carmen funebre posługuje się symboliką, jest spektaklem ze zredukowanym do minimum dialogiem, bez wyeksponowanej fabuły (...) Ten zwięzły spektakl jest niezapomnianym przedstawieniem, przerażającym, elektryzującym, elokwentnym pomimo braku słów, granym z ogromną energią i poświęceniem.

Edinburgh Evening News:
Przy użyciu masek, szczudeł, reflektorów, biczy, świateł i ognia, powtarzając kilka zdań po angielsku, stworzyli jedno z najbardziej godnych zapamiętania wydarzeń teatralnych w historii festiwalu Fringe.
Głęboko poruszające, symboliczne przywołanie rzeczywistości czystek etnicznych pozostawiło wielu widzów w konwulsjach płaczu. Było to jedno z tych przedstawień, które nadrabiają godziny stracone na oglądaniu spektakli przeciętnych, skoncentrowanych na własnym pępku i lekkich przyjemnościach, dostępnych gdzie indziej w Edynburgu

The Daily Telegraph:
Teatr uliczny w Wielkiej Brytanii jest często płytkim biznesem zatrudniającym grajków, kuglarzy i klownów, kładącym silny akcent na niewybredną zabawę. Inaczej jest w Teatrze Biuro Podróży, którego straszna i brutalna dramatyzacja bośniackiej wojny rykoszetem wbiła się pomiędzy rozbawioną widownię z siłą gromu ciśniętego przez wściekłego boga.

Edinburgh Evening News:
Oszołamiające, dramatyczne przeżycie.  
Swoją czystą teatralną potegą to dramatyczne przedstawienie przywołuje w nas uczucia związane z wojną, strach, smutek i żałość.

The Glasgow Herald:
Edynburgu obudź się! Nareszcie teatr, mający w sobie coś z ekscytującej gorączki, której tak boleśnie brakuje na Fringe'u.
Poruszający jest fakt, że ta sięgająca trzewi przyjemność wywołana została przedstawieniem inspirowanym doświadczeniami bośniackich uciekinierów.

El Espectador:
Umiejętnie stworzony współczesny spektakl, z wrażliwością nagiego nerwu – poezja pozbawiona eufemizmów

El Universal:
Przedstawienie posiada ładunek śmiertelnej autentyczności

Chicago Sun Times:
Przerażający obraz tego, co nieludzkie. Gorąco polecam

Village Voice New York:
Wyreżyserowany przez Pawła Szkotaka spektakl sięga poza historię, w ponadczasowość

 

realizacja

reżyseria: Paweł Szkotak
scenariusz: Teatr Biuro Podróży
muzyka: Wiki Nowikow i Teatr Biuro Podróży
technika: Łukasz Jata

występują: Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Justyna Paluszyńska, Jaroslaw Siejkowski, Marta Strzałko, Radek Garncarek, Piotr Wojtyniak, Tomasz Wrzalik

 

Festiwal współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

galeria

zobacz całą galerię

kto w internecie