Podsumowanie roku 2023 w Teatrze KTO

Udostępnij:
fot. Klaudyna Schubert / "ARCADIA"

W 2023 roku podczas 217 spotkań z widzami zaprosiliśmy aż na 91 różnych wydarzeń. Były to produkcje własne, przedstawienia gościnne, czytania performatywne oraz warsztaty.

W swych premierach skupiliśmy się na wizerunku i trudnej sytuacji kobiet dawniej i  dziś: wystawiliśmy monodram Małgorzaty Jantos „Byłam żoną Boba Marleya” z  Katarzyną Chlebny w roli tytułowej oraz „Uczycie nas, jak suknie się podnosi” w  reżyserii Józefa Opalskiego. Oba przedstawienia grane są z muzyką na żywo, co znacząco podnosi ich walor artystyczny.

 

fot Piotr Kubic / “Byłam żoną Boba Marleya”

 

Zdjęcie ze spektaklu teatralnego. Scena zbiorowa. Na pierwszym planie młody mężczyzna w dynamicznej pozie. Mocno przechylony do tyłu, wygląda jakby upadał na krzesło, które stoi za nim. Ubrany jest w długi, czarny, skórzany płaszcz. W drugim planie znajdują się trzy aktorki. Zwrócone są w stronę mężczyzny. Mają szeroko otwarte usta. Można się domyślić, że śpiewają. W trzecim planie stoi kontrabasista i pianista siedzi za fortepianem.
fot. Anna Kaczmarz (Dziennik Polski / Gazeta Krakowska) / “Uczycie nas, jak suknie się podnosi”

 

W ramach naszego cyklu „Teatr otwarty na świat” zaprezentowaliśmy przedstawienia twórców młodego pokolenia, w których poruszali oni niezwykle aktualne tematy: zdrowia psychicznego („Musimy już kończyć”), głodu („Głodni”), a także przedstawialiśmy najciekawsze nazwiska z  dziedziny teatru tańca („Sticky Fingers Club”, „Café Müller” i  „TAKARAZUKA camp”) nawiązując do głównego nurtu teatru jakim jest teatr ruchu pozbawiony słów.

 

fot. Jeremi Astaszow / “Musimy już kończyć”

 

fot. Robert Siwek / “Głodni”

 

fot. K.Machniewicz / “TAKARAZUKA camp”

 

fot. Daniel Frymark/ “Sticky Fingers Club”

 

fot. Piotr Jaruga / „Café Müller”

 

Rozpoczęliśmy prezentację czytań perfromatywnych w ramach przybliżania dzieł klasyki literatury prezentując „Weselisko” napisane przez Bronisława Maja na podstawie narodowego dramatu Stanisława Wyspiańskiego oraz „Ciotunię” Aleksandra Fredry z tytułową rolą Anny Polony.

 

fot. Robert Siwek / “Weselisko”

 

fot. Piotr Kubic / “Ciotunia”

W minionym roku z sukcesem kontynuowaliśmy ofertę programową dla dzieci i seniorów. Zainaugurowaliśmy nowy cykl niedzielnych spotkań dla najmłodszych „KTO zostawia ślady?”, którego kuratorem został edukator Daniel Arbaczewski. Jego ideą jest prezentowanie najciekawszych bajek oraz zaproszenie do udziału w warsztatach skupionych wokół zagadnień poruszanych w spektaklach.

 

fot. M.Zakrzewski / “Hop w kosmos” w ramach cyklu “KTO zostawia ślady?”

 

W ramach cyklu dla osób 60+ – „KTO?Senior!” powstały dwa pełnoprawne spektakle teatralne „Nie mówimy jeszcze pass, czyli najważniejsza jest rodzina” inspirowany Kabaretem Starszych Panów oraz „Podnoszą się od stołu na wagach śniadań rozmów min…” na motywach „Wdów” Sławomira Mrożka. Nowością drugiej edycji programu są warsztaty prowadzone pod okiem reżysera Macieja Gorczyńskiego oraz warsztaty ruchowe prowadzone przez aktorkę związaną od wielu lat z naszym teatrem – Paulinę Lasyk.

 

 

Autorski spektakl dyrektora teatru, Jerzego Zonia „ARCADIA” inspirowany poematami Tadeusza Różewicza zyskał uznanie w mieście, Polsce oraz na całym świecie przynosząc zespołowi rozliczne nagrody i wyróżnienia m.in.: krakowską Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego, nagrody na AMPLIFIER Festival w Banskiej Štiavnicy i podczas Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej. Spektakl brał także udział w ostatniej edycji programu „TEATR POLSKA” odwiedzając aż 8 miejscowości, w których nie ma teatru instytucjonalnego oraz został jednym z 8 finałowych przedstawień Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w  Budowie”.

 

fot. Anna Kaczmarz, Dziennik Polski / Gazeta Krakowska

 

W planach repertuarowych na 2024 rok znalazły się spektakle w reżyserii Pawła Szumca, monodram artystki kabaretowej Ewy Błachnio, bajka dla dzieci w reżyserii Daniela Arbaczewskiego oraz premierowe spektakle projektu „KTO?Senior!” w  reżyserii Macieja Gorczyńskiego skupione wokół osoby Franza Kafki.

[FM_form id="1"]
Skip to content