Czysta, mała, krucha opowieść ulepiona z cierpkości…

Paweł Głowacki, Dwójka Polskiego Radia

Mają jednakowe stroje, ciężkie buty, sztywne tornistry i skromne fryzury, działają synchronicznie i z ogromnym wyczuciem. Nie śpiewają, nie mówią, nie uśmiechają się do siebie. Spektakl „Chór sierot” w reżyserii Jerzego Zonia to pozbawiona tekstu, hipnotyzująca opowieść o samotności. Spektakl trwa dokładnie tyle, ile „III Symfonia” (zwana też „Symfonią Pieśni Żałosnych”) Henryka Mikołaja Góreckiego, która towarzyszy aktorom od początku do końca przedstawienia, wyznaczając rytm całej opowieści, czyli dokładnie 52 minuty i 6 sekund. Tyle wystarczyło, by ukazać okrutne realia życia w sierocińcu, w którym poczucie wspólnoty ustępuje bezkresnej samotności. „Chór sierot” to niezwykle przejmująca, pełna bezradności i braku nadziei opowieść o traumie i dramacie ludzkiego życia.

Chór sierot

Jerzy Zoń

Aktorsko jest idealnie. Mamy tu niezwykle zgrany zespół, utalentowanych indywidualności. (…) Aktorom udało się wypracować niezwykły poziom wzajemnego słuchania i poprzez ruch, mimikę i dźwięk, tworzą rzeczywisty chór, który bez fałszu, komponuje się z symfonią. Światło, rekwizyty i scenografia, również są bez skazy. W tym spektaklu żaden element nie jest zbędny. Nie da się niczego wyjąć bez burzenia tej misternej kompozycji.

Miłosz Mieszkalski, Dziennik Teatralny, Kraków

Jerzy Zoń stworzył spektakl smutny, niewygodny i przejmujący. Aktorsko, ruchowo, plastycznie – jest to najwyższy poziom. „Chór sierot” jest trochę jak filmy Wojciecha Smarzowskiego: kondensuje traumy, pokazuje ludzkie dramaty, a w finale wcale nie obiecuje lepszego świata.

Joanna Marcinkowska, Dziennik Teatralny, Kraków

(…) Cokolwiek ktokolwiek opowie sobie na kanwie pantomimicznych obrazów Chóru Sierot Jerzego Zonia – i tak odnajdzie na ich dnie jeden cień. Brak pocieszenia. Brak złudzeń, że pocieszenie pomaga.

Nie pomaga. Pocieszenia to papier stareńki (…) Nic już nie da się zrobić, zdaje się mówić Zoń swoją czystą, małą, kruchą opowieścią, ulepioną z cierpkości.

Paweł Głowacki, Dwójka Polskiego Radia

Należę do tych debilnych widzów pragnących sensu, konsekwencji, przejrzystości wywodu, do tych szczęściarzy wychowanych przez Swinarskiego, Jarockiego, Wajdę, Grzegorzewskiego, więc też jestem czujnym cwaniakiem i ochy i achy nad pseudowspółczesnością nie robią na mnie żadnego wrażenia. I takich jak ja, Zoń i jego trupa znajdują na całym świecie i pewnie wnet znów w ten świat ruszą z nowym przedstawieniem. Z Chóru sierot wyszedłem z wiarą i przekonaniem, że można mądrze, pięknie nawet bez słów.

Andrzej Sikorowski, Vis a Vis

Sednem spektaklu jest samotność współczesnego człowieka, uwięzionego w sieci indywidualnych i społecznych ograniczeń. (…) Duże wrażenie robi uniwersalna nowatorska scenografia i hipnotyzujące publiczność, pełne energii, fizyczne działania aktorów. (…) Bez wątpienia Chór sierot należy do najlepszych zagranicznych spektakli tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Fadjr w Teheranie.

www.jahannews.com

Widoczny w spektaklu wymiar eschatologiczny pozwala spojrzeć na sieroctwo jako duchowe wygnanie. Jest to bez wątpienia siła Chóru sierot, podobnie jak istotna i warte uwagi pozostaje kompozycja przedstawienia. Aktorzy działają spójnie, są jednorodną grupą, tworzącą ciekawy układ choreograficzny. 

Justyna Biernat, Wygnańcy synowie Ewy, Aict.art.pl

Chór sierot Teatru KTO oddaje głos samotności. (…) Jak zatem brzmi? Odbija się w uszach brzdękiem metalowych kubków, co chwila wybucha z coraz większą siłą w tupocie sierocych nóg, rytmicznych melodiach złożonych z uderzeń dłoni i całych ciał. Czasem przestrzeń przeszyje przenikliwy krzyk. Wszystkie dźwięki składają się na wielogłosowy chór sierot.

Adrianna Olejarka, Wszyscy jesteśmy sierotami, Kulturatka.pl

Spektakle, w którym nie użyto słów, a za muzykę służy nieustannie III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego, to obraz dawnego sierocińca w planie fabularnym, a w kontekście szerszym obraz człowieka postawionego w skrajnych warunkach, w których odnaleźć się musi, będąc jednocześnie skazanym na wspólnotę i samotność.

Alicja Wielgus, Ciało zbiorowe a jednostka, Teatrdlawas.pl

Imponująca swą precyzją partytura ruchowa, której rytm i ramy czasowe wyznacza III Symfonia (Symfonia pieśni żałosnych) Henryka Mikołaja Góreckiego.

Scenariusz i reżyseria
Jerzy Zoń

Muzyka
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia

Scenografia i kostiumy
Joanna Jaśko-Sroka

Ruch sceniczny
Eryk Makohon

Konstrukcje i wykonanie scenografii
Pracownia Ślusarska Robert Calikowski

Przygotowanie rytmiczne zespołu
Grzegorz Bauer

Asystent reżysera
Monika Kozłowska

 

Obsada
Sławek Bendykowski, Karolina Bondaronek, Bartek Cieniawa/Mieszko Syc, Karolina Kamińska/Katarzyna Pamuła/Elena Khutsidze, Paulina Lasyk, Paweł Monsiel, Michał Orzyłowski, Grażyna Srebrny-Rosa, Justyna Wójcik/Magdalena Pietnoczka, Marta Zoń

 

Premiera
20 i 21 września 2014, Kraków

Czas trwania
52 minuty i 6 sekund

23 listopada 2015 r. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłosił laureatów pierwszej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej, który towarzyszył obchodom 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce. Pierwsze miejsce w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” zdobyły zdjęcia Adama Golca ze spektaklu Chór Sierot. W konkursie wzięło udział 170 fotografów.

8 sierpnia 2022, Lublin
11 czerwca 2017, Targoviste / Rumunia
Nagroda Premiul Tony Bulandra dla najlepszego spektaklu festiwalu
27 stycznia 2017, Teheran / Iran
Nagroda specjalna dla najlepszego spektaklu festiwalu
Nagroda za najlepszą reżyserię dla Jerzego Zonia
IX Festiwal Boska Komedia, sekcja Purgatorio
16 grudnia, 2016, Kraków
20 września 2016, Lwów / Ukraina
15 września, Brześć / Białoruś
Nagroda za najlepszą reżyserię dla Jerzego Zonia
3 lipca 2015, Pula / Chorwacja
Nagroda “SPASKO” za najbardziej poruszające przedstawienie festiwalu
30 kwietnia 2015, Prešov / Słowacja

Sławek Bendykowski

Sławek Bendykowski

Karolina Bondaronek

Karolina Bondaronek

Bartek Cieniawa

Bartek Cieniawa

Karolina Kamińska

Karolina Kamińska

Paulina Lasyk

Paulina Lasyk

Paweł Monsiel

Paweł Monsiel

Michał Orzyłowski

Michał Orzyłowski

Katarzyna Pamuła

Katarzyna Pamuła

Grażyna Srebrny-Rosa

Grażyna Srebrny-Rosa

Justyna Wójcik

Justyna Wójcik

Marta Zoń

Marta Zoń

[FM_form id="1"]
Skip to content