Brzmi obco, egzotycznie, nie po polsku.
Tymczasem w Meksyku, każdy kto otarł się o teatr, kojarzy go z Polską i największymi reformatorami współczesnego teatru. Margules wymieniany jest jednym tchem z takimi nazwiskami twórców polskich jak Kantor, czy Grotowski.
Margules był dyrektorem Uniwersyteckiego Centrum Teatralnego; założycielem szkoły teatralnej El Foro Teatro Contemporaneo. Został laureatem Meksykańskiej Narodowej Nagrody Nauki i Sztuki w 2003 roku – najwyższego odznaczenia państwowego w Meksyku przyznawanego twórcom. Kolejne jego realizacje teatralne dzieliły publiczność na tych, którzy już je widzieli i tych, którzy jeszcze ich nie widzieli.
Zmarł w 2006 roku.
Wszystkie wielkie nazwiska współczesnego meksykańskiego teatru i filmu uważają Margulesa za artystę, który ma gigantyczny wpływ na ich rozwój. Reżyser
Alejandro González Iñárritu, laureat wielu Oskarów, m.in. za takie filmy jak Birdman, czy Zjawa, nazywa Margulesa swoim najważniejszym mentorem i nauczycielem.
Do dzisiaj polska krytyka teatralna i polscy historycy teatru nie zauważyli obecności Margulesa na mapie teatralnej świata. Nasz spektakl jest wynikiem ekspedycji zrodzonej z potrzeby umieszczenia tego wybitnego twórcy w należnym mu miejscu.
***
Spektakl Witt-Michałowskiego nie jest jedynie próbą osadzenia urodzonego w Polsce reżysera w panteonie naszych teatralnych legend. To transgresyjne spotkanie z nieżyjącym już reżyserem rozgrywające się w noc meksykańskich zmarłych. Według lokalnych obyczajów jest to czas kontaktu żywych z umarłymi. Ukłon wykonany w stronę wybitnego twórcy okazuje się być dla Witt-Michałowskiego doświadczeniem inspirującym. Odnosimy wrażenie, że kontakt z meksykańską twórczością Margulesa stał się dla polskiego artysty pretekstem do rewizji, już przecież silnie ugruntowanej, autorskiej strategii teatralnej. Finalnie spektakl okazuje się być zdumiewającą fuzją dwóch artystycznych postaw. Witt-Michałowski niejako „przegląda” się w meksykańskim reżyserze. W zamian, nieżyjący już klasyk, otrzymuje na scenie coś w rodzaju „drugiego życia”. Wszystko to powoduje, że Margules. Nieobecność to spektakl opowiadający, przede wszystkim, o sile i trwałości artystycznej wizji.
Nieśmiertelność teatru, ukazana z jego, jak się zdaje, wrodzoną predylekcją do ciągłego odradzania w szczególny sposób koresponduje z ideą tegorocznej edycji Konfrontacji. W jednym ze swoich znaczeń kairos to wyjątkowe spotkanie. Spotkanie Witt-Michałowskiego z Margulesem unieważnia chronologię życia i śmierci, podobnie jak podważa znaczenie kulturowych różnic. Niesie nadzieje dla teatru, który (po okresie pandemicznego zamknięcia) będzie musiał znaleźć siłę, aby wskrzesić się do dawnej świetności.
Scena InVitro
Działająca od 2007 roku w Lublinie Scena InVitro wykorzystuje do swych spektakli teksty nieznane lub słabo znane polskiej publiczności, autorstwa najciekawszych, współczesnych dramaturgów. Dyrektor teatru i reżyser Łukasz Witt-Michałowski współpracuje z uznanymi aktorami teatralnymi i filmowymi z całej Polski, ale także wyróżniającymi się twórcami młodego pokolenia. Ideą Sceny InVitro jest funkcjonowanie poza organizmem teatru instytucjonalnego, jednocześnie tworząc konkurencyjną dla niego ofertę.
Scena InVitro traktuje teatr jako platformę wypowiedzi o rzeczach najistotniejszych, często marginalizowanych w debacie publicznej i powszechnej świadomości. Nie daje gotowych odpowiedzi, ale zaprasza w podróż w stronę własnych przemyśleń i samodzielnego formułowania wniosków.
Scenariusz
Łukasz Witt – Michałowski na podstawie sztuki Artura Pałygi “Margules. Nieobecność” i książki Rodolfo Obregona “Ludwik Margules Wspomnienia”
Reżyseria
Łukasz Witt – Michałowski
Reżyseria scen meksykańskich
Dana Stella Aguilar
Choreografia
Wojtek Kaproń
Opracowanie muzyczne
Piotr Bańka
Zdjęcia
Grzegorz Filipiak
Montaż
Piotr Mleko Miłkowski, Bart Wolniewicz
Produkcja audiowizualna scen meksykańskich
Carlos Montaño
Elementy scenograficzne
Kamil Filipowski
Światło
Marcin Kowalczuk
Współpraca zagraniczna
CONJURO TEATRO
Występują
Marta Bartczak, Klaudia Cygoń, Anna-Maria Sieklucka, Jarosław Tomica, Michał Barczak, Kamil Drężek, Héctor Hugo Peña
Premiera
13 października 2020 r.