Strona główna » Spektakle – Jak spieprzyliśmy wszystko
Spektakl „Jak spieprzyliśmy wszystko” jest słowno-muzycznym seansem, w którym twórcy przyglądają się zdarzeniom i ideom, kształtującym od tysiącleci zręby naszej cywilizacji. Główne pytanie, które stawiamy sobie i widzom brzmi: dlaczego jako ludzkość popełniamy bez końca te same błędy? O bolesnej aktualności tego problemu świadczą nie tylko wojny, które wciąż prowadzimy, ale także skompromitowane idee i panoszące się pseudonaukowe fantasmagorie, dzielące ludzi na lepszych i gorszych. W spektaklu, którego punktem wyjściowym stała się praca Toma Phillipsa „Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko”, przywołujemy historyczne fakty i autentyczne postaci (np. Francis Galton – twórca eugeniki, Ryszard Wagner – kompozytor, ale też Che Guevara, czy Bobby Henderson – twórca Kościoła Latającego Potwora Spaghetti), by w krzywym zwierciadle odbić idee m.in. demokracji, religii, rasizmu, wojny, rewolucji. Co istotne, robimy to w sposób komediowy, ufając, że poprzez dowcip, humor i groteskę jesteśmy w stanie „rozbroić” nasze lęki, traumy, frustracje.
Głównymi postaciami spektaklu jest Ona i On, kobieta i mężczyzna, zawieszeni poza czasem i przestrzenią. Ich damsko-męskie relacje, ich próby poszukiwania miłości i partnerstwa są ukazane na tle zdarzeń historycznych i przemian społecznych. Odbywamy razem z nimi swoistą podróż przez kilka stuleci, wędrówkę w teatralnej przestrzeni, której estetyka przywołuje na myśl świat cyrku, kabaretu, rewii, jarmarcznego panoptikum.
Bardzo ważną częścią spektaklu są wykonywane na żywo piosenki, dopowiadające sensy i emocje, w większości przeboje muzyki popularnej, śpiewane po angielsku, włosku i hiszpańsku.
Bowiem muzyka, a szerzej – sztuka, daje nam nadzieję, że jako ludzkość nie stoimy na straconej pozycji. A wraz ze sztuką, miłość i potrzeba drugiego człowieka, oraz doświadczanie tego, co transcendentne, upewniają nas, że pobyt na planecie Ziemia ma sens. Z takim przesłaniem pragniemy pozostawić widza.
Spektakl na motywach pracy Toma Phillipsa: „Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko”.
Spektakl krakowskiego Teatru KTO w reżyserii Pawła Szumca oparty na motywach pracy Toma Phillipsa “Jak spieprzyliśmy wszystko”, to bardziej widowisko muzyczno-słowne, rewia, musical. Muzyka w istocie gra ogromną rolę w tym spektaklu, a stoi za nią Aleksander Brzeziński, który razem z zespołem Towarzysze Broni jest niemal równoprawnym bohaterem tego widowiska. Podsumowaniem każdego epizodu jest wykonywany na żywo utwór z kanonu znanych i lubianych, będącym dopowiedzeniem oglądanego fragmentu. Interpretacja oczywiście należy do nas, ale ten stały element to bardzo mocna strona spektaklu, a muzyka niesie się długo po jego zakończeniu.
Alicja Csafordi, Kulturatka
Spektakl Szumca, oparty na książce Toma Phillipsa ,,Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko” ukazuje posąg człowieka, niezmiennego, skazanego na ten sam los co jego przodkowie. Łukawski i Chlebny doskonale to odczytują, tworząc kreacje dynamiczne, zmieniające się na przestrzeni lat, momentami karykaturalne, uparcie powielające te same wzorce i popełniające te same błędy. Tworzą wspaniały duet aktorski. Ich bohaterowie, mimo kulturowej nierówności płci, z której ludzkość długo nie mogła się wydostać, wspólnie żonglują światami jako ludzie, którym wydaje się, że są w stanie sami unieść ciężar kosmosu. Jednak, dzięki kostiumom Jolanty Łagowskiej-Braun oraz scenografii Marka Brauna (praktyki scenograficzne: Kinga Łapa i Alicja Majos) przypominają raczej ubrane w biało – czarne kostiumy marionetki na tle cyrkowej sceny, złożonej z trójwymiarowych kart.
Zofia Ścigaj, Dziennik Teatralny
Szumiec stworzył przedstawienie, które pomimo lekkiej formy skłania do refleksji. Proste, ale wyraziste kostiumy i scenografia podkreślają groteskowy klimat przedstawienia. „Jak spieprzyliśmy wszystko” to kolaż scen, które przedstawiają absurdy fundowane sobie przez ludzkość. To spektakl, który jednocześnie śmieszy i skłania do refleksji.
Monika Matura, Kulturatka
Tekst i reżyseria
Paweł Szumiec
Kierownictwo muzyczne, muzyka, aranżacje
Aleksander Brzeziński
Choreografia
Katarzyna Maria Migała
Scenografia
Marek Braun
Kostiumy
Jolanta Łagowska-Braun
Praktyki scenograficzne
Kinga Łapa i Alicja Majos (Wydział Architektury Wnętrz ASP w Krakowie)
Producentka
Urszula Swałtek
Obsada
Katarzyna Chlebny i Grzegorz Łukawski
Gra zespół Towarzysze Broni w składzie:
Aleksander Brzeziński, Damian Mielec, Jakub Nieć