Spektakl planowany jest jako spojrzenie dwóch pokoleń na osobiste relacje z naturą. To próba rozmowy dwóch grup społecznych – osób młodych i osób w dojrzałym już wieku, które żyją w sztucznym środowisku, jakim jest cywilizacja i miasta zalane betonem, otoczone ekranami nieustannie podłączonymi do sieci. Egzystują w środowisku, w którym mieszają się dzień i noc, cisza z hałasem. Młodsze pokolenia stopniowo tracą umiejętność czerpania dobra z relacji z naturą. Umiejętność ta widoczna jest jeszcze w funkcjonowaniu starszych pokoleń.
„Baśń sceniczna” jako formuła spektaklu ukazywać będzie współczesne doświadczenie zagubienia, utraty poczucia samego siebie, nieokreślonej tęsknoty, ale też doświadczenie poszukiwania i odzyskiwania przestrzeni harmonii, wyciszenia. Będzie to zaproszenie do wyprawy w przestrzeń ogrodu, gdzie zmysły na nowo zamieszkają wśród zielonych traw, szumiących drzew, by odnaleźć ukojenie. Ogród jest tym fragmentem natury, który choć tworzony przez człowieka, pozwala ją odczuć, doświadczyć współistnienia z nią. Sensualne doznanie ogrodu jest w istocie spotkaniem z przyrodą i z samym sobą, i może otwierać na spotkanie z drugim człowiekiem. Zależy nam, by nie poprzestawać na rozpoznawaniu tego, co negatywne, lecz by stworzyć możliwość do przeżywania afirmacji. Sięgniemy po osobiste opowieści uczestników projektu, do muzyki tradycyjnej, do różnych kontekstów kulturowych – mitologii słowiańskiej czy japońskiej sztuki kąpieli leśnych shinrin-yoku, do twórczości literackiej, ale także rozważań filozofów i ekologów.
Inspirowani twórczością Bolesława Leśmiana, Maurice’a Maeterlincka (Życie pszczół, Inteligencja kwiatów), spostrzeżeniami Petera Wohllebena (Sekretne życie drzew, Nieznane więzi natury, Dotknij, poczuj, zobacz. Fenomen relacji człowieka z naturą), refleksjami Zbigniewa Hulla (Ekofilozofia i środowisko przyrodnicze), chcemy zasugerować, przypomnieć, iż natura jest źródłem i podstawą życia, wszystkich tworów materii ożywionej i nieożywionej, jest wartością samą w sobie, jest źródłem życia. Wielu badaczy z zakresu biologii, psychologii mówi o dobroczynnym wpływie kontaktu z naturą.
Pragnąc zachować tę różnorodność, będziemy dążyć do prostoty przekazu i środków wyrazu artystycznego. Planujemy proces tworzenia kostiumów w duchu zero waste i upcyclingu, a scenografię jako żywą materię, zbudowaną z prawdziwych roślin, kwiatów i drzew, które na co dzień będą tworzyły społeczny ogród w Fabryce Sztuki w Łodzi. Żywa scenografia powstanie poprzez wspólne nasadzenia i sadzenia roślin.
Próby i działania warsztatowe przygotowujące spektakl będą opierały się na metodach Teatru CHOREA, które bazują na równoczesnym wykorzystywaniu ciała, ruchu i głosu. Będą to przede wszystkim metody wspomagające skupienie – ćwiczenia na uruchomienie zmysłów i pogłębienie zaufania, uważności na drugą osobę (ćwiczenia z zamkniętymi oczami, prowadzenie dźwiękiem, podmuchem, dotykiem, ćwiczenia na uważne słuchanie); ruchowe ćwiczenia partnerskie i grupowe z elementami akrobatyki (oddawanie ciężaru, balans i równowaga, podnoszenie partnera); praca w parach i w grupach – kreacja i analiza tekstów, dyskusje/debaty, mające na celu wymianę opinii, komentarzy i rozwiązań omawianego problemu; tworzenie wspólnej, grupowej przestrzeni na bazie partnerstwa – ekologii teatru.
Scenariusz zostanie napisany na podstawie procesów pracy na scenie.
Spektakl kierujemy do zróżnicowanej pokoleniowo widowni. Ze względu na cywilizacyjny problem, którego dotyka, jak też w kontekście dramatycznych zdarzeń i wyzwań aktualnego czasu, dostrzegamy społeczną potrzebę wykreowania przestrzeni dla wspólnotowego, afirmatywnego doświadczenia.
Twórcy: Międzypokoleniowa Grupa Teatralna CHOREA
Reżyseria, choreografia, dramaturgia: Janusz Adam Biedrzycki, Magdalena Paszkiewicz, Wiktor Moraczewski
Scenariusz: zespół Międzypokoleniowej Grupy Teatralnej CHOREA
Kostiumy i scenografia: Kinga Kubiak
Muzyka: Tymoteusz Karaś-Tęcza
Współpraca dramaturgiczna: Katarzyna Wielechowska
Współpraca choreograficzna: Michał Rudkowski
Współpraca warsztatowa: Agnieszka Boruta
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Realizacja dźwięku: Marcin Dobijański
Producent: Wiktor Moraczewski
Asystentka producenta: Cecylia Trafas
Premiera: 06 października 2023, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
Czas trwania: 60 minut (bez przerw)
Wiek widzów: 7+
Spektakl powstaje w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi.