Manelle
Biblioteki pełne są nieprzeczytanych barokowych książek (albowiem pisał wtedy kto mógł) – jak choćby dzieła Pawła Symplicjana, o którym dowiedzieć się można, że żył w latach 1577–1646 w Krakowie i Pułtusku, był jezuitą i spowiednikiem zakonnic. Napisał dzieła o barokowo zawiłych tytułach, na przykład Manelle Duchowne albo Porządek żywota Chrześcijańskiego. Są w nich dziesiątki porad, o czym myśleć: przy ubieraniu się i rozbieraniu, przy jedzeniu, przy dzwonieniu, przy kładzeniu się i wstawaniu z łóżka, przy używaniu wszelakich dóbr, przy milczeniu i patrzeniu na świat… Ale barok to także gra z Fortuną, Światem, Ciałem, Demonami i Czasem. To groteska szczerząca zęby w uśmiechu trupiej czaszki i bogato zdobiona maska, za którą kryje się twarz człowieka rozpiętego między grozą, trwogą i rozkoszą. To także szaleństwo, czyli La Follia, jak brzmi tytuł jednej z sonat Antonia Vivaldiego, która stała się inspiracją muzyki do spektaklu wykonywanej na żywo. Oto barok na scenie.
Scenariusz, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys
Muzyka: Michał Braszak
Kostiumy i maski: Monika Gigier
Maski i rekwizyty, asystent reżysera: Agnieszka Dziedzic
Współpraca scenograficzna i rysunek: Agnieszka Dębowska
Kolaż: Wiesław Hołdys
Wykonawcy: Ewa Breguła, Monika Gigier, Mateusz Dewera, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski, Bartłomiej Zdeb, Robert Żurek
Muzycy: Gertruda Szymańska, Michał Braszak
Czas trwania: 70′
Premiera: 2022
Powstałe w 1999 roku Stowarzyszenie Teatr Mumerus programowo realizuje tylko rzeczy nowe i ryzykowne. Ma w dorobku kilkanaście premier inspirowanych źródłami pozadramatycznymi, które były prezentowane w Polsce oraz na międzynarodowych festiwalach w Austrii, Czechach, Danii, Francji, na Litwie, w Niemczech, Portugalii, Rosji i Ukrainie. Laureat wielu nagród i wyróżnień (m.in. nagroda aktorska na festiwalu Rainbow w Petersburgu, 2002; wyróżnienie dla Wiesława Hołdysa w konkursie EDUinspiracje, 2013; Nagroda Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi”, 2015; Nagroda Teatralna im. St. Wyspiańskiego Rady Miasta Krakowa, 2017). Prezesem stowarzyszenia i reżyserem wszystkich spektakli jest Wiesław Hołdys.