I tak się właśnie kończy świat
Nie hukiem ale skomleniem
Wędrujący spektakl uliczny, pokazuje dzień z życia współczesnego everymana. W efektownej wizualno-choreograficznej formie, z groteskowym przymrużeniem oka, dotkliwie obnaża pułapki współczesnego świata, w które masowo dajemy się łapać, bezrefleksyjnie tracąc linie papilarne naszych dusz.
Przedstawienie gościło na ponad 50 festiwalach na całym świecie, wśród których najważniejsze to: Olimpiada Teatralna w Sankt Petersburgu, FiraTàrrega, Chalon dans la rue, Nous La Rue w Montrealu, Sziget Festival w Budapeszcie, The Sibiu International Theatre Festival, The Seoul Street Arts Festival, The Tbilisi International Theatre Festival, The New York International Fringe, The Greenwich & Docklands International Festival w Londynie.
Nagroda Tony’ego Bulandra dla najlepszego spektaklu ulicznego na Babel Fast w Târgoviște(Rumunia) w 2016 roku.
Teatr KTO powstał w 1977 roku. Działalność zainaugurował spektaklem Ogród rozkoszy. Pierwszych dziesięć zamkniętych pokazów obejrzało kilkuset widzów, ponad rok później – niemal 3 tysiące w Krakowie i różnych miastach Polski.
W 43. sezonie artystycznym statystyki wyglądają zgoła inaczej: ponad 80 tytułów, zarówno tych na scenie, jak i na ulicy, obejrzało w Polsce i na świecie około 3 000 000 widzów. Teatr gościł w ponad 250 miastach w przeszło 40 krajach na 5 kontynentach. Swoje spektakle prezentował m.in. w Brazylii, Chinach, Iranie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Pd., Kostaryce, Meksyku, Tunezji, USA i niemal wszystkich krajach Europy.
Światowa renoma Teatru KTO to także liczne międzynarodowe projekty.
Do najważniejszych zaliczyć należy m.in. spektakl Operacja Opera, przygotowany z Norweską Narodową Operą w Oslo oraz instalację teatralną Uchodźcy, zrealizowaną w Lipsku z okazji 20. rocznicy upadku Muru Berlińskiego, dla 120-tysięcznej widowni.
Dyrektorem Teatru KTO od 43 lat jest Jerzy Zoń.
scenariusz, opracowanie muzyczne, reżyseria:
Jerzy Zoń
koncept masek:
Spitfire Company
projekt masek:
Joanna Jaśko-Sroka
scenografia, kostiumy:
Joanna Jaśko-Sroka
ruch, choreografia:
Eryk Makohon
występują:
Karolina Bondaronek, Paulina Lasyk/Agata Łabno, Grażyna Srebrny-Rosa, Justyna Wójcik, Marta Zoń/Monika Daukszo, Sławomir Bendykowski/Marcin Dąbrowski, Bartek Cieniawa/Krzysztof Cybulski, Paweł Monsiel/Krzysztof Tyszko, Michał Orzyłowski
premiera: Mediolan, maj 2015
czas trwania: 50’
(…) jeden z najbardziej uderzających obrazów festiwalu. (…) spektakl zgłębia sens życia pozbawionego duchowości, miłości i piękna.
Trochę cyrku, trochę teatru tańca, a wszystko to zachwycająco dziwne.
Szczególne miejsce w moim sercu zajmuje Peregrinus Teatru KTO. Zobaczyłam to przedstawienie na festiwalu w Hiszpanii, pokochałam i sprowadziłam do San Diego.
Setki osób na Aghmashenebeli Ave w centrum Tbilisi zachwyciło się improwizowanym występem polskiego Teatru KTO.