Niewiele jest współczesnych komedii, które tak bawią jak „Atrament dla leworęcznych” Krzysztofa Niedźwiedzkiego.

Ewelina Zambrzycka, Echo Miasta Kraków

To współczesna komedia, w której nie znajdziemy ani cienia dosłowności. Żaden z czwórki bohaterów nie posiada bowiem imienia. Nie wiadomo też, czym się zajmują ani gdzie mieszkają. Pojawiają się po prostu na scenie, albo i na widowni po to, by z prozaicznych, codziennych czynności, jak na przykład jedzenie zupy czy wizyta u dentysty, wydobyć dowolne ilości słownego i sytuacyjnego komizmu, zapewniając tym samym widzowi naprawdę przedni ubaw (…)

Joanna Weryńska, Polska Gazeta Krakowska

Atrament dla leworęcznych

Komedia absurdalna

Krzysztof Niedźwiedzki

Nie pytajcie mnie, o czym to jest. Nie róbcie z siebie bidot, inaczej zwanych rzeczowymi (jakże by inaczej!), obiektywnymi (jakże by inaczej!), profesjonalnymi (jakże by inaczej) recenzentami… och, przepraszam, należy rzec: magistrami recenzentami. O czym to jest? A o czym są Słoneczniki van Gogha, twarz Jasia Fasoli bądź oko Lwa Tołstoja (…)? Dajcie spokój – i tak dość jest wstydu na świecie.
Nie spodziewajcie się niczego. Liczcie na błysk słów. Będzie czarodziejski kapelusz, napędzający cudownie kuriozalną fabułę-nie-fabułę, będą aktorzy, którzy wiedzą, co mówią, i będzie dużo powietrza – a w nim twój trup roześmiany. Amen. Mało?

Paweł Głowacki, Dziennik Polski

Muszę przyznać, że od dłuższego czasu tak się nie ubawiłam. Żaden kabaret nie dostarczył mi tylu absurdalnych sytuacji i tylu minut ciągłego śmiechu. (…) W tym przypadku powiedzenie „śmiech na Sali” można stosować bez ironicznego dna, dosłownie! Gagi same się bronią – łatwo potem wpleść niektóre powiedzonka ze sceny w codzienne życie. U mnie w domu zupa makaronowa z ryżem przeżywa istny renesans.

Magdalena Wierzba, krakowdlastudenta.pl

Teatr KTO przyzwyczaił już swoich widzów do specyficznego poczucia humoru. Jednak większość wystawianych w nim spektakli nie tylko bawi, ale i daje do myślenia wnikliwą obserwacją współczesnej rzeczywistości, zawartą w granych na jego deskach przedstawieniach. (…)
To współczesna komedia, w której nie znajdziemy ani cienia dosłowności. Żaden z czwórki bohaterów nie posiada bowiem imienia. Nie wiadomo też, czym się zajmują ani gdzie mieszkają. Pojawiają się po prostu na scenie, albo i na widowni po to, by z prozaicznych, codziennych czynności, jak na przykład jedzenie zupy czy wizyta u dentysty, wydobyć dowolne ilości słownego i sytuacyjnego komizmu, zapewniając tym samym widzowi naprawdę przedni ubaw (…)

Joanna Weryńska, Polska Gazeta Krakowska

W sztuce magia miesza się z absurdem, całkiem trafne obserwacje naszej rzeczywistości ze zbożnymi nadziejami. Trudno jest opanować śmiech widząc aktorskie popisy bohaterów. Spektakl ma tylko jeden minus – jak wszystko co dobre za szybko się kończy.

Ewelina Zambrzycka, Echo Miasta Kraków

Świat na opak, cyrk współczesności przesiąknięty dogłębnie groteską. „Atrament dla leworęcznych”, pełen błyskotliwego i inteligentnego komizmu, przenosi widza w odległą rzeczywistość, gdzie triumfuje fantazja, niekonwencjonalność i wolność wyrazu. Swoiste muzeum ciszy logiki, gdzie króluje groteskowy pierwiastek natury ludzkiej.

Magdalena Lis, www.europeae.pl

(…) znakomita, dynamiczna i pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji komedia, którą wyreżyserował Krzysztof Niedźwiedzki w 2008 roku. (…) zaprasza widza do wędrówki po świecie, w którym każda najzwyklejsza życiowa sytuacja staje się ogromnym wyzwaniem, wyobraźnia nie zna granic, zupę najczęściej doprawia się zegarkiem, a głównym bohaterem jest niewinnie wyglądający kapelusz, położony na scenie.

Magdalena Janicka, polskamasens.pl
Atrament dla leworęcznych to rodzaj teatralnej zabawy, w której czwórka aktorów o ponadnaturalnej wyobraźni odkrywa w prozaicznych, codziennych zdarzeniach nieograniczone pokłady słownego i sytuacyjnego komizmu. To pierwsze przedstawienie zrealizowane w Teatrze KTO przez Krzysztofa Niedźwiedzkiego – autora tekstów satyrycznych, scenariuszy telewizyjnych i sztuk teatralnych; założyciela, twórcy tekstów i reżysera grupy teatralno – kabaretowej Formacja Chatelet, współredaktora pisma humorystycznego Nowy Pompon, autora powieści Elora – wielka wyprawa i opowiadania Stroiciel grzebieni. Spektakl nagrodzony Grand Prix Off Talia na XII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii TALIA 2008 w Tarnowie.

Tekst i reżyseria:
Krzysztof Niedźwiedzki

Muzyka:
Jerzy Zając

Występują:
Jacek Buczyński, Norbert Burkowski, Paweł Rybak, Maciej Słota

Premiera:  7 maja 2008

Czas trwania: 75 minut

XI Wertep EXPO
13 grudnia 2019, Białystok / Polska
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
22 kwietnia 2017, Warszawa / Polska
XVIII Przegląd Małych Form Teatralnych „Letnia Scena 2016”
24 sierpnia 2016, Łódź / Polska
VIII Zdarzenia Teatralne
18 marca 2016, Stalowa Wola / Polska
Teatr Stary w Lublinie
27 lutego 2016, Lublin / Polska
XLI Międzynarodowy Kampus Artystyczny FAMA
22 sierpnia 2011, Świnoujście / Polska
I Jesienne Spotkania Teatralne „Po co komu teatr?”
17 października 2010, Polkowice / Polska
Piwnice pod Harendą
23 listopada 2009, Warszawa / Polska
XXXIX Jeleniogórskie Spotkania Teatralne
8 października 2009, Jelenia Góra / Polska
XXXIV Zamojskie Lato Teatralne
24 czerwca 2009, Zamość / Polska
Puławski Ośrodek Kultury
20 czerwca 2009, Puławy / Polska
Ogólnopolski Przegląd Teatrów Amatorskich
10 czerwca 2009, Krosno / Polska
Piwnica Pod Harendą
1 czerwca 2009, Warszawa / Polska
Dom Kultury Śródmieście w Warszawie
31 maja 2009, Warszawa / Polska
XXXVI Wadowickie Spotkania Teatralne
24 kwietnia 2009, Wadowice / Polska
XXV Przegląd Kabaretów PAKA w Krakowie
3 kwietnia 2009, Kraków / Polska
Spotkanie Komisji ds. Kultury i Dziedzictwa Narodowego Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej
1 kwietnia 2009, Bukowina Tatrzańska / Polska
Młodzieżowy Klub Twórczy „Plama” w Gdańsku
21 marca 2009, Gdańsk / Polska
Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA
20 marca 2009, Toruń / Polska
Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki
19 marca 2009, Płock / Polska
XII Ogólnopolski Festiwal Komedii TALIA
28 września 2008, Tarnów / Polska
Nagroda Grand Prix Off Talia 2008
Teatr KTO - Instytucja Kultury Miasta Krakowa
Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

Ⓒ 2020 – Teatr KTO

Scroll Up