Celem projektu jest stworzenie przez czterech partnerów z grupy V4 ulicznego performansu zmniejszającego dystans między obywatelami krajów wyszehradzkich a uchodźcami z Ukrainy. ICEBREAKING będzie oryginalnym, fizyczno-wizualnym wyrazem włączenia społecznego. Poprzez teatr zostanie opowiedziana historia ludzi żyjących w mieszanych społecznościach. Teatr w tym projekcie przełamuje uprzedzenia, pokazuje korzyści płynące z globalnego współistnienia i zbliża ludzi.

W ramach projektu w Teatrze KTO w dniach 17-20.08.2023 zostaną przeprowadzone warsztaty integrujące polskich i ukraińskich obywateli.

 

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promocja zrównoważonej współpracy w Europie Środkowej.

Finansowane przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie poglądami autora (autorów) i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub EACEA. Ani Unia Europejska, ani organ przyznający nie mogą ponosić za nie odpowiedzialności.

KOORDYNATOR: SŁOWACJA

PARTNER 1: POLSKA

Teatr KTO (*1977) to jeden z najbardziej cenionych polskich teatrów, z długą tradycją przedstawień ulicznych i teatru plenerowego. Grupa odwiedziła ponad 250 miast w ponad 40 krajach na 5 kontynentach. Teatr KTO brał udział w wielu międzynarodowych projektach, jest także organizatorem międzynarodowego ULICA Festival w Krakowie (36 lat). Teatr działa pod przewodnictwem wybitnego reżysera Jerzego Zonia. Rola Teatru KTO w projekcie obejmuje nadzór nad scenariuszem i reżyserią, wykonanie.

PARTNER 2: Czechy

Twórcy grupy PROSTORES z Pragi, reprezentują środkowe pokolenie czeskich artystów i muzyków. Skupiają się wokół teatru kabaretowego KRVIK TOTR (*1992). W projekcie weźmie udział dwóch założycieli grupy, Petr Novotný i Tomáš Kout, którzy specjalizują się w dramatopisarstwie. Ich główną rolą będzie napisanie autorskiego scenariusza w oparciu o wykorzystanie autentycznych materiałów zebranych w trakcie badań terenowych w zidentyfikowanych lokalizacjach V4, w których współistnieją lokalni mieszkańcy i uchodźcy z UA.

PARTNER 3: Węgry

Grupa cyrkowa FIREBIRDS powstała w Budapeszcie w 2000 roku. Na jej repertuar składają się przedstawienia uliczne, kabaret, współczesny cyrk i teatr dziecięcy. Celem Projektu ICEBREAKING będzie dotarcie do widzów we wszystkich krajach V4 poprzez niewerbalną sztukę cyrkową i ruchową oraz złagodzenie wagi poważnych tematów poprzez wykorzystanie wrażliwego humoru i wizualizacji historii. Ich połączenie ze społecznością ukraińską będzie istotne dla głównego celu projektu: przełamywania barier pomiędzy obywatelami V4 a uchodźcami z UA. Rola FIREBIRDS polega na wpływaniu na kreatywność oraz jakość artystyczną.

PARTNER 4: Ukraina

WE: MEDIA TEATR (2018) to niezależny ukraiński zespół artystyczny działający w obszarze teatru multimedialnego. Powstało we Lwowie, a jego liderem jest młody działacz, reżyser, scenarzysta i dramaturg Sashko Brama, pseudonim Oleksandr Palianychka, eksperymentujący na pograniczu teatru postdokumentalnego i filmu dokumentalnego. Spektakle Bramy prezentowane były na festiwalach na Ukrainie, w Polsce, Niemczech i na Słowacji. Obecnie głównym tematem są wydarzenia totalnej wojny rosyjskiej na Ukrainie. WE: MEDIA TEATR stworzy artystyczny reportaż wideo z badań.

01 ICEBREAKING – RESEARCH

Działania włączające społeczne z obywatelami Czech i społecznością ukraińską: 7 – 9. 8. 2023, Praga, CZ

02 ICEBREAKING – RESEARCH

Działania włączające społeczne z obywatelami Węgier i społecznością ukraińską: 11 – 13. 8. 2023, Budapeszt, HU

03 ICEBREAKING – RESEARCH

Działania społecznie włączające z obywatelami Słowacji i społecznością ukraińską: 14 – 16. 8. 2023, Bańska Szczawnica, SK

04 ICEBREAKING – RESEARCH

Działania społeczne włączające obywateli Polski i społeczność ukraińską:  17 – 20. 8. 2023, Kraków, PL

05 WARSZTATY

Warsztaty twórcze międzynarodowego zespołu twórców i performerów z V4: 20 – 22. 9. 2023, Bańska Szczawnica, SK

06 PERFORMANCE – Firebirds (HU)

Występ partnera węgierskiego: FREAK FUSION – CONFUSION – kabaret cyrkowy: 23.9. 2023, Bańska Szczawnica, SK (Festiwal AMPLIFIER 2023)

07 PERFORMANCE – GODLIKE (SK)

Występ słowackiego partnera: GODLIKE – cabaret noir: 22.9. 2023, Bańska Szczawnica, SK (Festiwal AMPLIFIER 2023)

08 PERFORMANCE – Krvik Totr (CZ)

Występ czeskiego partnera Prostores: Z VYTRACENA – kabaret autorski: 22.9. 2023, Bańska Szczawnica, SK (Festiwal AMPLIFIER 2023)

09 SPEKTAKL – Teatr KTO (PL)

Występ polskiego partnera: ARCADIA – teatr w przestrzeni miejskiej: 9. 2023, Bańska Szczawnica, SK (Festiwal AMPLIFIER 2023)

10 HUMAN CARAVANA (V4)

Wspólna premiera + 2 powtórki pilotażowego spektaklu projektu ICEBREAKING: 22 – 24. 9. 2023, Bańska Szczawnica, SK (Festiwal AMPLIFIER 2023)

11 WEBINAR: Jak powstała HUMAN CARAVANA?

Webinarium na temat badań, warsztatów oraz pilotażowego przedstawienia ulicznego HUMAN CARAVANA: 26. 10. 2023 Online za pośrednictwem Teams (program zgodnie z wydarzeniem na Facebooku)

12 REZYDENCJA I (SK)

Próby do międzynarodowego przedstawienia ulicznego CIRCUS CARAVAN: 24. – 28. 1. 2024, Banská Štiavnica, SK

13 REZYDENCJA II (CZ)

Próby do międzynarodowego przedstawienia ulicznego CIRCUS CARAVAN: 14. – 18. 2. 2024, Praga, CZ

14 REZYDENCJA III (HU)

Próby do międzynarodowego przedstawienia ulicznego CIRCUS CARAVAN: 20. – 24. 3. 2024, Budapeszt, HU

15 REZYDENCJA IV (PL)

Próby do międzynarodowego przedstawienia ulicznego CIRCUS CARAVAN: 24. – 28. 4. 2024, Kraków, PL

16 CIRCUS CARAVANA V4+UA – PREMIERA (PL)

Premiera międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA (V4) Premiera krótkometrażowego filmu dokumentalnego CHIEF OF THE CIRCUS (UA) 28.04.2024, Kraków, PL. KLIK >>>

17 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 1 (CZ)

Pierwszy pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 06.06.2024, Krnov, CZ. KLIK >>>

18 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 2 (PL)

Drugi pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 05.07.2024, Limanowa, PL – Festiwal ULICA. KLIK >>>

19 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 3 (PL)

Trzeci pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 06.07.2024, Niepołomice, PL – Festiwal ULICA. KLIK >>>

20 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 4 (PL)

Czwarty pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 07.07.2024, Kraków, PL – Festiwal ULICA. KLIK >>>

21 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 5 (CZ)

Piąty pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 16.07.2024, Praga, CZ – Festiwal Za dveřmi. KLIK >>>

22 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 6 (SK)

Szósty pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 21.09.2024, Banská Štiavnica, SK – Międzynarodowy Festiwal AMPLIFIER. KLIK >>>

23 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 7 (SK)

Siódmy pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 31.05.2025, Trenčín, SK – European Mime Fest thanks Milan Sladek 

24 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 8 (SK)

Ósmy pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 01.06.2025, Humenné, SK – The City of Culture (final) the project supported Slovak Arts Council

25 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 9 (SK)

Dziewiąty pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 28.06.2025, Zvolen, SK

26 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 10 (SK)

Dziesiąty pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 29.06.2025, Banská Bystrica, SK

27 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 11 (HU)

Jedenasty pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 21.07.2025, Vesprém, HU – Valley of Arts Festival

28 CIRCUS CARAVANA – POKAZ 12 (HU)

Dwunasty pokaz międzynarodowego widowiska plenerowego CIRCUS CARAVANA: 22.07.2025, Vesprém, HU – Valley of Arts Festival.

Więcej informacji: KLIK >>>

W przedostatni weekend września słowaccy i zagraniczni artyści spotkają się w Bańskiej Szczawnicy na Międzynarodowym Festiwalu Teatru Kabaretowego i Sztuki Ulicznej AMPLIFIER. Motyw przewodni ósmej edycji festiwalu to odnowa wrażliwości, tolerancji i wzajemnego zrozumienia pomiędzy ludźmi. Dramaturdzy Zespołu The Ensemble of Irregular Theatre dostrzegli, że społeczeństwo staje się gruboskórne, traci empatię i solidarności z ofiarami wojny, biedy i inności. W obecnym kryzysie wartości dają wskazówkę – kultura i sztuka współczesna to odpowiednie narzędzie uwrażliwiania. Idea zrozumienia wyraża się w haśle: BYĆ WRAŻLIWYM TO SZTUKA! Starannie wyselekcjonowane grupy artystyczne z 7 krajów UE zaprezentują swoje programy w centrum miasta i okolicach.

Festiwal AMPLIFIER − Nowy Kabaret & Street Art® to międzynarodowy, wielogatunkowy festiwal pełen teatru, muzyki, literatury, ruchu i sztuk wizualnych. Pod koniec września wylewa energię na ulice Bańskiej Szczawnicy, wypełniając je wybranymi dziełami sztuki słowackiej i międzynarodowej.

Festiwal jest wspierany ze środków publicznych przez Art Support Fund i Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, głównych partnerów wydarzenia. Głównymi partnerami medialnymi są Radio Expres i Daily N. Będzie to ósma edycja Festiwalu AMPLIFIER. Odbywa się również przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, Kraju Bańskobystrzyckiego, LITA. Organizatorzy ślą podziękowania dla Zuzki i Peto z Koszyc.

Więcej informacji na temat festiwalu:
Jana Mikitková, datelinova@gmail.com, 0908 801 137
Ján Fakla, amplion@mail.telekom.sk, 0905 258 284
www.amplion.eu
https://www.facebook.com/festivalamplion/

Międzynarodowe widowisko plenerowe. 

Zobacz trailer: KLIK >>>

W kraju wybucha wojna. Tamtejszy cyrk rozpada się, a jego artyści rozpraszają się po świecie, szukając nowego miejsca dla siebie i swej cyrkowej areny. Kogo spotkają na nowej drodze? Jaki los czeka ich na obczyźnie i czy zdołają zapuścić tam korzenie?

Przedstawienie muzyczno-wizualno-ruchowe, czerpiące z elementów świata cyrku i groteski, porusza problem uchodźców i ich akceptacji. Spektakl obnaża sztucznie wznoszone mury uprzedzeń, przynosi wiarę w ludzkie odruchy, reanimuje marzenia. Przywraca nadzieję na przyszłość w bardziej tolerancyjnym świecie. A może to tylko utopijna bańka?

 

Libretto/scenariusz: Petr Novotný & Tomáš Kout (CZ), Jana Mikitková (SK)
Dramaturgia i produkcja: Ján Fakla (SK)
Scenografia: Tomáš Žižka (CZ)
Kostiumy: Anna Weszelovszky (HU)
Muzyka: Róbert Mankovecký (SK)
Współpraca ruchowa: Ladislav Cmorej (SK)
Nadzór reżyserski: Jerzy Zoń (PL)
Reżyseria: Jana Mikitková (SK)

Obsada: Sławek Bendykowski, Paulina Lasyk, Mieszko Syc (PL), Gergely Kiss, Dorottya Podmaniczky, Bálint Turai (HU), Angela Nwagbo, Daniela Voráčková (CZ), Anton Eliáš, Dušan Krnáč (SK)
Wsparcie aktorskie i techniczne, asystenci reżysera: Henrich Žucha, Milan Slama (SK)

Tłumaczenia: Marek Boháč (SK)

Wsparcie produkcyjne: Marta Gebhardt (PL), Andráš Mezö & Veronika Gallyas (HU), Liudmyla Batalová (UA)
PR i media: Eva Sládková
PR i media społecznościowe: Ema Rajčanová

fot. Anna Nowak

Więcej zdjęć >>> tutaj

 

Zespół artystów biorących udział w ICEBREAKING odwiedził Pragę, Budapeszt i Bańską Szczawnicę, by zdobyć wiedzę na temat rzeczywistego funkcjonowania ukraińskich uchodźców wraz z obywatelami krajów V4. Doświadczenia i autentyczne historie zebrane podczas badań terenowych stały się podstawą do stworzenia podczas trzydniowych warsztatów w Bańskiej Szczawnicy pilotażowego spektaklu pt. „HUMAN CARAVANA”.

Premiera miała miejsce na tegorocznym festiwalu Amplifier. Głównym celem przyświecającym zespołowi było ukazanie życia ludzi w mieszanej społeczności i przełamywanie uprzedzeń.
 
Z ramienia Teatr KTO wystąpili w nim Paulina Lasyk, Sławomir Bendykowski i Mieszko Syc.

 

 

 

ICEBREAKING 

Wierzę w siłę sztuki jako formy bycia razem. – Jerzy Zoń, dyrektor Teatru KTO w Krakowie

Pomysł stworzenia teatru włączenia społecznego, który pomógłby zintegrować ukraińskich emigrantów ze społeczeństwem i pomóc miejscowej ludności zrozumieć sytuację, w której się wszyscy znaleźliśmy, zrodził się w czasie, gdy fala solidarności i pomocy naszym najechanych sąsiadów osiągnął swój szczyt, choć już pojawiały się pierwsze nieporozumienia i animozje. Nie mieliśmy pojęcia, że ich rozwój będzie tak dynamiczny, nie przewidywaliśmy też, jak trudne będzie odtworzenie stanu różnorodnych relacji pomiędzy mieszkańcami a uchodźcami w sąsiednich krajach, uchwycenie i zrozumienie kluczowych momentów losów ludzkich oraz w procesie twórczym przekształcenie ich w atrakcyjną formę artystyczną i teatralną, zrozumiałą dla ogółu społeczeństwa, za pomocą narzędzi dramatycznych.
Właśnie dlatego projekt ICEBREAKING miał i będzie miał wiele różnych i trudnych faz. Cały projekt składa się z 3 etapów: RESEARCH, HUMAN CARAVANA i CIRCUS CARAVANA. Punktem wyjścia był kontakt z czterema zaprzyjaźnionymi teatrami z krajów V4 i uzgodnienie aktualności tematu oraz konieczności pomocy w przełamywaniu barier pomiędzy nami, najbliższymi sąsiadami. Aby nie odżyły uprzedzenia, bariery mentalne i szerząca się nienawiść, ale wzajemne zrozumienie, człowieczeństwo i godność. My, Zespół Teatru Irregular (AND) z Bańskiej Szczawnicy, zwróciliśmy się do nas i utworzyliśmy kreatywne konsorcjum z Teatrem KTO z Krakowa, Krvikiem Totr z Pragi i zespołem Firebirds z Budapesztu, aby wspólnie stworzyć międzynarodową produkcję uliczną. Do współpracy zaprosiliśmy także ukraiński teatr multimedialny WE: MEDIA TEATR ze Lwowa. Każdy z partnerów tej europejskiej współpracy ma w projekcie określoną rolę. Koordynator słowacki odpowiada za całościowe zarządzanie projektem i jego komponentem reżyserskim, partner czeski ma za zadanie napisać libretto, a później scenariusz spektaklu, teatry polski i węgierski reprezentowane są głównie przez swoich aktorów jako wykonawców spektaklu , a zespół ukraiński wzbogaca projekt o produkcję filmową i dokumentalną.

RESEARCH

Początkowego etapu badań w krajach V4 podjął się najpierw mniejszy zespół: teatr Krvik Totr oraz scenarzyści projektu z Pragi – Petr Novotný i Tomáš Kout wraz z członkami naszego teatru AND, reżyserką Janą Mikitkovą i PR menadżerką Ema Rajčanová. Przygotowali różnorodne działania włączające społecznie z lokalnymi obywatelami krajów V4 i społecznością ukraińską w Pradze, Budapeszcie, Bańskiej Szczawnicy i Krakowie. Czterodniowe pobyty międzynarodowego zespołu artystów teatralnych w każdym z tych miast odbyły się w sierpniu 2023 roku i miały charakter RESEARCHU oraz zbierania autentycznych historii terenowych emigrantów jako inspiracji do scenariusza przyszłej produkcji ulicznej. Ze spotkań, w których braliśmy udział, wizyt rozpoznawczych w tymczasowych domach Ukrainy, prowadzenia warsztatów twórczych z lokalnymi mieszkańcami i udomowionymi uchodźcami, a także z licznych wywiadów indywidualnych z wybranymi respondentami, zarejestrowaliśmy szereg niezwykłych historii i emocjonalnych świadectw, które rzucają światło na historię przeżyte doświadczenia diametralnie odmiennych losów podobnych pokoleń w dwóch sąsiednich krajach.
Zrozumieliśmy, że siła tematu jest ogromna. Pokornie szanowaliśmy fakt, że osobiste doświadczenia ukraińskich emigrantów są w dużej mierze niezrozumiałe dla nas, a jednocześnie powoli znaleźliśmy sposoby, które nas do siebie zbliżyły, takie jak dzielenie się przepisami na narodowe specjały, muzyka na żywo, śpiewanie ulubionych piosenek, lub technik żonglowania, lub śmiania się z drobnych nieporozumień językowych.

„Czuję się jak w domu. Czuję się, jakbym był wśród swoich.”
(Świeta, Kijów)
„Nie mamy już domu, nie mamy nic, chcę tu zostać”.
(Olena, Bachmut)
„Kto traci swój dom i ziemię, jakby go nie było, jakby stracił życie”.
(Olha, Zaporoże)
„Poszliśmy na spacer do lasu i nie musieliśmy zwracać uwagi, gdzie są miny…”
(Liuda, Lwów)
„Zapomnieliśmy, jak to jest wyjść wieczorem i po prostu cieszyć się życiem tak jak ludzie tutaj”.
(Olha, Lwów)
„Dobrze się tu bawimy, ale gdy tylko wojna się skończy, wiem, którym połączeniem wsiądę i wrócę”.
(Olha, Zaporoże)

Wyjazdy badawcze zakończyły się w każdym mieście miłym PIKNIKIEM SĄSIEDZKIM oraz nieformalnym, ale celowym programem, strukturą i lekkim poczęstunkiem. Po wstępnych prezentacjach i odręcznym pisaniu imion uczestników na zwykłym papierze do pakowania (niezwykłe było zobaczyć, kto używał ukraińskich lub rosyjskich podpisów lub wymowy imion), nastąpiła zabawna eksploracja różnych znaczeń słów mających znaczenie dźwiękowe w naszym Centralnym języków europejskich (borówka po słowacku itp.), poszukiwanie podobnych słów o różnych znaczeniach (np. nasze niesamowite jest straszne w języku ukraińskim) i uświadomienie sobie utraty pierwotnej tożsamości językowej i nabycie nowej wśród odchodzących (odrzucenie rosyjski, preferowany język ukraiński, nieunikniona nauka lokalnego języka). Kontynuacją pikniku była idea domu, w którym żyją wygnańcy, ale z zamkniętymi oczami (często emocjonalnie porównywali swoje obecne małe, wspólne pokoje z dużymi domami i sadami na Ukrainie). Prawie wszyscy żyli wspomnieniami, przeszłością. Następnie przyszła ich kolej, aby rozdać sobie wcześniej przygotowane paczki z prezentami i odgadnąć, co może się w nich znajdować. Po rozpakowaniu następuje indywidualne rozważenie, czy obdarowany będzie potrzebował prezentu, czy też przekaże go komuś innemu. Po grze w rozdawanie prezentów nastąpił spacer w parach z sznurem paczek, prowadząc się nawzajem z zamkniętymi oczami po zewnętrznej stronie pikniku w ramach testu wzajemnego zaufania. Następnie wszyscy obdarowani za pomocą kawałków papieru do pakowania prezentów ułożyli w całość regiony i miasta Ukrainy oraz krajów V4 (sama nazwa kraju „Ukraina” zawiera słowackie słowo „ukrajovať”, które w wolnym tłumaczeniu oznacza usunięcie , zabrać lub pokroić). Starsi uczestnicy również chętnie dołączyli do tego „mapowania” nowego kontynentu swojego rodzinnego regionu. Każdy piknik (z wyjątkiem Budapesztu) był wielojęzycznie moderowany i wzbogacany przez doświadczonego scenografa i performera Tomáša Žižkę z Pragi, który na zakończenie pikniku zaprezentował niezwykły występ muzyczny, przedstawiając wciągającą opowieść o europejskich korzeniach swoich przodków. W cudowny sposób wydawał różne rytmiczne dźwięki z dużego, suchego korzenia drzewa za pomocą czujnika i różnych narzędzi (patyków, szczotek, zabawek…), co nie tylko urzekło dzieci, ale dosłownie oczarowało starsze kobiety, które nie spotkały się jeszcze z podobnymi Sztuka współczesna. Pikniki sąsiedzkie odbyły się na zewnątrz Ogrodów Thomayera (Praga), w parku Inkubatora Społecznego Konnektor (Budapeszt), w ogrodzie Domu Harcerskiego (Banská Štiavnica) oraz na scenie plenerowej Teatru KTO (Kraków). Liczba uczestników zmieniała się w czasie i wahała się od 20 do 40 w ciągu trzech do czterech godzin. Niektórzy przychodzili i odchodzili zgodnie ze swoimi możliwościami. W większości byli to Ukraińcy, a w organizacji wydarzenia pomagali menadżerowie lokalnych teatrów partnerskich.

Podczas 13-dniowej wizyty badawczej członkowie ośmioosobowego międzynarodowego zespołu spotykali się także każdego wieczoru, aby nie tylko przekazywać podstawowe informacje i osobiste doświadczenia zdobyte w indywidualnych rozmowach i sytuacjach w ciągu dnia, ale także wybierać interesujące i inspirujące momenty dla produkcji, która mogłaby wzbogacić scenarzystów, dramaturga i reżysera w procesie tworzenia przyszłej produkcji, ale także „stopić lody” pomiędzy uczestnikami badania a sobą. Oprócz szeregu zdjęć stworzono także bogatą bazę danych wszystkich działań, które podczas wyjazdów badawczych zarejestrowały w formie audio i wideo Liudmyla Batalova i Olha Klymuk z partnerskiego teatru ukraińskiego. Zostały one później artystycznie przetworzone przez reżysera Sashko Bramę (UA) w dokumentalny ICEBREAKING jako reportażową historię jednego z nich. Premiera i dyskusja z twórcami filmu odbyła się na zakończenie 8. edycji Festiwalu AMPLIFIER – Nowy Kabaret & Street Art 2023 w Bańskiej Szczawnicy.

 
„Jestem Rosjaninem, ale moim domem jest Ukraina”.
(Olha, Zaporoże)
„Nie mam domu w Budapeszcie. Przyjechałem w długą podróż.
(Michael, Kijów)
„Słowacy, Czesi i Polacy pomagają Ukraińcom, bo muszą, robią to ze strachu przed Rosją, nie chcą, żeby przyjechali do ich krajów. Węgrzy pomagają bezinteresownie, bo chcą pomagać.”
(Chilla, Zakarpacie)
„Pierwszą rzeczą, która nas połączyła, był kłębek wełny. Pierwszym słowem, które oboje zrozumieliśmy, był moher.
(Zuzka, Bańska Szczawnica)
„Jeśli w przyszłą środę nadal będzie wojna, przyjdę na strzępy…”
(Marina, Charków)
„Każdy jest na swoim miejscu. Mój mąż walczy na wojnie, ja walczę naszą kulturą, haftem i ukraińską flagą. Jesteśmy w tym razem.”
(Marina, Charków)
 
 

WARSZTATY

 

Zaraz po wyjazdach badawczych nastąpiło stworzenie libretta do przyszłej produkcji. Duet autorów Petr Novotný i Tomáš Kout (CZ) w ciągu dziesięciu dni napisał pierwszą wersję scenariusza, która następnie, zgodnie z uwagami dramaturgów, a zwłaszcza reżyserki Jany Mikitkovej (SK), została zmontowana w pierwszą wersję libretta. To, wraz z wcześniej przygotowaną wizją scenograficzną site-specific autorstwa Tomáša Žižki (SK/CZ), było podstawą intensywnej pracy twórczej wykładowców międzynarodowego WARSZTATU w czterech najważniejszych komponentach produkcyjnych HUMAN CARAVANA. Podczas gdy Martin Geišberg (SK) ćwiczył grę na nietypowych instrumentach muzycznych i śpiewał z siedmioma aktorami, a wieczorem komponował i nagrywał oryginalną muzykę do pilotażowego przedstawienia, projektantka kostiumów Anna Weszelovszky (HU) intensywnie tworzyła na miejscu kostiumy z wcześniej zakupionych i zebranych materiałów (śpiwory) i dostosowaliśmy je do ciał aktorów. Scenograf Tomáš Žižka wraz ze swoim asystentem technicznym Henrichem Žuchem przygotowali instalacje wizualne i rekwizyty do scenografii ulicznej: reflektory z efektem dymu w bramie wejściowej Starego Zamku, miejsce i karty do wróżenia, białe koszule wiszące w koronach drzew, ogromna gniazdo z gałęzi w lesie, oznaczenia graniczne na płocie, sznur parasoli. Zmodyfikowali także wózek do ciągnięcia „nowego tymczasowego domu dla wygnańców”. Jednak międzynarodowy zespół performerów z Polski, Węgier, Czech i Słowacji był najbardziej wyczerpany fizycznie tworzeniem nadających znaczenie sytuacji dramatyczno-ruchowych przez choreografa Ladislava Cmoreja (SK), który serdecznie wzmacniał komunikację niewerbalną oraz koncepcja wizualno-ruchowa inscenizacji w trakcie realizacji autorstwa reżyserki Jana Mikitkovej (SK). Pomimo tego, że trzydniowe warsztaty nie zastąpią klasycznych, sześciotygodniowych prób w teatrze, wszyscy wymienieni twórcy, a także wykonawcy z teatrów partnerskich i grup artystycznych Sławek Bendykowski, Paulina Lasyk, Mieszko Syc (PL) ), Gergely Kiss, Bálint Turai (HU), Tereza Kmotorková (SK) i Anton Eliáš (SK/CZ) intensywnie współpracowali od wczesnego ranka do późnej nocy, z szacunkiem dla doświadczonych wykładowców i zamierzeń projektu. Dzięki swojej naturalnej chęci, bezpośredniemu człowieczeństwu i szczególnie profesjonalnemu podejściu przełamali lody i wspólnie utworzyli przyjazny 15-osobowy zespół artystyczny gotowy zaprezentować 45-minutowy dorobek warsztatu twórczego jako możliwą część przyszłego wielkiego dzieła, które będzie dostarczyć widzom prawdziwych przeżyć artystycznych i emocjonalnych podczas premiery i dwóch powtórek w Bańskiej Szczawnicy i okolicach.

Dom jest tam, gdzie jest błękitne niebo.
Petr Novotny

 
 

HUMAN CARAVANA

 

Premiera pilotażowej produkcji ulicznej HUMAN CARAVAN odbyła się zaledwie godzinę po otwarciu 8. Międzynarodowego Festiwalu Nowego Kabaretu i Sztuki Ulicznej AMPLIFIER 2023 w piątek 22 września w godzinach 17:00 – 17:45. Około 80 do 90 widzów od Placu Trójcy Świętej do bram Starego Zamku oprowadziła 22-osobowa holenderska orkiestra dęta Orkest de Tegenwind, co stworzyło wspaniałą atmosferę i niezbędne oczekiwanie publiczności.

Spektakl był prostą historią rodziny z psem, która w dramatycznych okolicznościach musiała opuścić dom. Początkowo bezskutecznie próbowała do niego wrócić przez wysoki mur w stylu akrobatycznej groteski, ale szybko zdała sobie sprawę, że musi wyruszyć w długą podróż, aby znaleźć nowe miejsce do życia. Już na tym etapie performerzy włączyli publiczność w akcję, pozwalając jej nieść drabinę i bagaże. Po drodze rodzina spotkała cygańską wróżkę, która z wielkich kart przepowiedziała im niejednoznaczny los. Na rozwidleniu lasu znalazła wraz z widzami dobrodusznego wędrowca, który wskazał członkom rodziny drogę. Było ono jednak pełne pułapek i niebezpieczeństw. Po pewnym czasie wędrówki leśnym szlakiem odkryli tymczasowe miejsce zamieszkania w przyrodzie (gniazdo), ale tam symbolicznie pożegnali ojca rodziny, który poległ w obronie ojczyzny. Po dalszej wędrówce ze śpiewem i muzyką rodzina odkryła stary wóz, który udało się, choć nie bez pomocy widzów, przeciągnąć do granic nowego, nieznanego kraju. Po przekroczeniu go nastąpił dynamiczny ruch taneczno-ruchowy, a nawet W nowej, wolnej przestrzeni odgrywano akrobatyczne sceny z ubraniami i śpiworami, symbolizujące nie tylko pomoc tubylców, ale także rywalizację członków rodziny z cyniczną społecznością targową. W końcu wędrowcy zadomowili się w swoim nowym domu, przytulnie urządzonym powozie podróżnym, niczym wędrowni artyści cyrkowi, którzy dopiero zaczynali nowe życie. Już jednak poczuli, jak to jest otrzymać pomocną dłoń. Na koniec osobiście uścisnęli dłonie widzom, którzy postanowili wspomóc ich w wędrówkach swetrami, jedzeniem czy siłą fizyczną.
Spektakl miał charakter teatru na posyłki, poszczególne przedstawienia odbywały się w strukturze przypominającej Drogę Krzyżową na siedmiu przystankach. Widzów przywitał, towarzyszył i oprowadził po trasie delegat-moderator, który na wstępie obiecał wycieczkę do sąsiedniego kraju i widowisko rozrywkowe. Ale potem nastąpiła nieoczekiwana tragedia uchodźcza z długą podróżą i otwartym zakończeniem w nowej ojczyźnie. Prawie całość, skądinąd w zasadzie niewerbalnej produkcji, niosła zamyślona muzyka ambient z przenośnego głośnika i miejscami żywy chóralny śpiew wykonawców z instrumentami, co uchwyciło i wzmocniło atmosferę exodusu, poszukiwania ziemi obiecanej i, jednocześnie szczęście w przeciwnościach losu. Publiczność z zainteresowaniem i cierpliwością prześledziła cały marsz wokół Starego Zamku leśną ścieżką do ogrodu Domu Harcerskiego, gdzie twórcom i wykonawcom nagrodziła długimi brawami. Wielka zatem szkoda, że w ciągu kolejnych dwóch dni z powodu niesprzyjającej deszczowej pogody i choroby jednej z aktorek nie udało się przeprowadzić jeszcze dwóch zaplanowanych powtórek w Hájovnej Cervenej Studnie na obrzeżach Bańskiej Szczawnicy i przy ul. Strefa Wypoczynkowa Domu Kolpinga w Szczawnickich Baniach.
Pilotażowa premiera HUMAN CARAVANA była laboratorium potencjalnej historii, formy i konwergencji międzyludzkiej poprzez uliczny teatr sprawunków, który na podstawie dopracowanego scenariusza zostanie wystawiony wiosną 2024 roku przez twórców i wykonawców czterech współpracujących teatrów pod nazwą CIRCUS CARAVANA. Premiera zaplanowana jest na koniec kwietnia w Krakowie, powtórki we wszystkich krajach V4 oraz na Ukrainie.

ICEbreaking odkrywa stereotypy krążące w naszych głowach.
Łamanie przegródek, w jakie sortujemy ludzi – natychmiast, ale na zawsze.
Przełamanie uprzedzeń naszych czasów.
Łączenie się z tymi, których potrzebujemy, aby przetrwać.
Jana Mikitková

 

ICEBREAKING V4+UA
Raport z procesu prób, premiery i wznowień spektaklu CIRCUS CARAVANA

Po wrześniowej premierze pilotażowego spektaklu Human Caravan, dramaturg Ján Fakla (SK) zasugerował zmianę treści libretta przyszłego widowiska ulicznego. Inspiracją stał się artykuł Petry Procházkovej w Daily N o rozpadzie małego ukraińskiego cyrku Ilyi Bosuka z Dniepru, którego członkowie rozproszyli się po całej Ukrainie i za granicą po wybuchu wojny.

Duet autorów Petr Novotný i Tomáš Kout (CZ) napisał drugą wersję scenariusza w ciągu dwóch miesięcy (w trzech fazach), rozwijając wersję pilotażową przez zawężenie tematu, uproszczenie i bardziej szczegółowe opracowanie fabuły. Uzgodniono z autorami, że pierwotna bezosobowa ukraińska rodzina zostanie zastąpiona konkretną rodziną − rodziną cyrkową, a wątek wędrówki uchodźców z karawaną z wersji pilotażowej zostanie przekształcony w poszukiwanie nowego domu, a raczej miejsca działania uciekających artystów cyrkowych w sąsiednich krajach europejskich, z ocalałymi resztkami zniszczonej karawany.

Podstawowa linia dramaturgiczna opiera się na sytuacyjnych spotkaniach uchodźców z lokalną społecznością oraz ich akceptacją lub odrzuceniem – wszystko po to, by wzbudzić empatię i solidarność widowni z uchodźcami, ale także by zasygnalizować groźbę nadciągającej wojny, która może dotknąć również nas. Scenariusz, tak zmodyfikowany do wersji roboczej, został zaadaptowany przez dramaturga Jána Faklę i reżyserkę Janę Mikitkovą (SK). Dopracowali oni poszczególne sytuacje i sprecyzowali typy postaci reprezentujących uchodźców (pięcioro wykonawców grających stałe role artystów cyrkowych) oraz mieszkańców krajów V4 (pięciu elastycznych aktorów odtwarzających różne role lokalnych obywateli).

Proces prób nowej produkcji zatytułowanej CIRCUS CARAVANA rozpoczął się w styczniu 2024 roku wraz z rozszerzeniem zespołu twórczego po warsztatach i wersji pilotażowej w Bańskiej Szczawnicy. Pierwotny skład ośmiu osób powiększył się do dziesięciu, a następnie jedenastu członków (dołączyły Daniela Voráčková i Angela Nwagbo z Pragi (CZ), Terezę Kmotorkovą zastąpiła Dorottya Podmaniczky z Budapesztu (HU), a Henrich Žucha z Bańskiej Szczawnicy (SK) objął podwójną rolę wykonawcy i technika). Zmienił się również autor muzyki – miejsce zajętego Martina Geišberga (SK) zajął uznany twórca muzyczny Róbert Mankovecký (SK).

Reżyserię nowej produkcji kontynuowała Jana Mikitková (SK), pod opieką doświadczonego reżysera Jerzego Zonia (PL). Zespół promocyjny również został wzmocniony na tym etapie projektu – do młodej menedżerki mediów społecznościowych Emy Rajčanovej dołączyła Eva Sládková, specjalistka ds. PR i mediów, która zapewniła projektowi widoczność w mediach ogólnokrajowych, takich jak Słowackie Radio i Telewizja (STVR), a także na wielu portalach internetowych o szerokim zasięgu.

REZYDENCJE

Podczas pierwszej rezydencji, która miała miejsce w dniach 24–28 stycznia 2024 roku w klubie Rubigall w Bańskiej Szczawnicy, rozszerzony zespół wykonawców zapoznał się z nowym librettem spektaklu, koncepcją scenograficzną autorstwa Tomáša Žižki (CZ) oraz projektami kostiumów Anny Weszelovszky (HU). Następnie poszczególni wykonawcy lub duety prezentowali własne numery ruchowe, akrobatyczne i cyrkowe, które mogły stanowić inspirację dla dalszej pracy nad przedstawieniem. Reżyserka Jana Mikitková rozpoczęła aranżację pierwszych scen w przestrzeni oraz testowanie pracy z nowymi rekwizytami (balonami, dmuchanymi manekinami i srebrnymi kostkami o różnych rozmiarach), które miały być wykorzystywane w spektaklu. Kompozytor Róbert Mankovecký przyjechał, aby przetestować swoje umiejętności wokalne i muzyczne. Dodatkowo wykonawcy ćwiczyli etiudy żonglerskie i aktorskie według konkretnych sytuacji ze scenariusza. Uczestnicy rezydencji obejrzeli także film dokumentalny ICEBREAKING z badań prowadzonych w krajach V4, przygotowany w pierwszej fazie projektu przez partnerów z Ukrainy (produkcja: Liudmyla Batalova, reżyseria: Sashko Brama), który zaprezentowano wspólnie z mieszkańcami w lokalnej Art Café. Rezydencja była szeroko promowana w mediach dzięki rozesłanemu komunikatowi prasowemu. Do Bańskiej Szczawnicy przyjechała ekipa Telewizji Słowackiej z redakcji regionalnej w Bańskiej Bystrzycy, która przygotowała bezpośrednie wejścia do programu STVR. Reżyserka Jana Mikitková udzieliła także wywiadu na żywo w Radiu Slovakia po zakończeniu rezydencji.

Druga rezydencja odbyła się w dniach 14–18 lutego 2024 roku w Pradze, w sali balowej Studia 8 zespołu Lenka Vagnerová & Company. Podczas tych prób wykonawcy, pod kierunkiem reżyserki, kontynuowali opracowywanie i utrwalanie poszczególnych scen, które powstawały w przestrzeni z wykorzystaniem rekwizytów zaprojektowanych przez choreografa Ladislava Cmoreja (SK). Równocześnie muzyk Róbert Mankovecký (SK) edytował i dostosowywał wcześniej przygotowane tło muzyczne spektaklu. Równolegle scenograf Tomáš Žižka (CZ) przygotowywał układ scenograficzny trasy karawany. Projektantka kostiumów Anna Weszelovszky (HU) na bieżąco dostosowywała rozmiar i funkcjonalność przyszłych kostiumów na wykonawcach, które szyła w pobliskim ośrodku METEOR dla uchodźców z Ukrainy. Także tutaj połączono proces prób z projekcją dokumentu badawczego ICEBREAKING dla tymczasowych mieszkańców METEOR-u, którzy wcześniej uczestniczyli w pikniku w Libni w ramach badań. Społeczny wieczór uchodźców z artystami został zarejestrowany na miejscu przez redaktora słowackiej RTVS Borisa Kršňáka, którego krótka relacja została wyemitowana w Radiu Slovakia.

Podczas trzeciej rezydencji, która miała miejsce w dniach 20–24 marca 2024 roku w centrum cyrkowym Inspiral w Budapeszcie, kontynuowano próby przyszłego widowiska ulicznego, aranżując kolejne sceny. Rozpoczęto prace nad zmodyfikowaną dwukołową przyczepą, która w formie składanej części karawany została zaprojektowana przez scenografa Tomáša Žižkę (CZ) nie tylko jako teatralno-cyrkowy wóz ciągnięty przez głowę rodziny cyrkowej, ale również jako mobilna scena. Zapowiedź przyszłej sceny cyrkowej stanowił również metalowy maszt wykonany z zakupionej składanej pionowej tyczki chińskiej z czterema pasami utrzymującymi stabilność konstrukcji dla widzów siedzących na ośmiu krzesłach wokół areny. Proces prób w przestrzeni węgierskiego nowego cyrku skupiał się głównie na synergicznym połączeniu elementów aktorskich, techniczno-akrobatycznych, żonglerskich i ruchowych w ramach dziesięciu scen, które twórcy dopracowywali i utrwalali wspólnie z edytowaną na bieżąco muzyką. Pod koniec obozu odbyła się pierwsza zbieżna próba niemal całego przyszłego spektaklu w obecności opiekuna artystycznego Jerzego Zonia (PL), który – z perspektywy doświadczonego reżysera – udzielił całemu zespołowi, a zwłaszcza reżyserce, profesjonalnej i konstruktywnej informacji zwrotnej.

Czwarty obóz treningowy, który odbył się w Krakowie w dniach 24–28 kwietnia 2024 roku, był jednocześnie próbą generalną i rezydencją premierową. Całodzienne próby, mające na celu dopracowanie i poprawę wcześniej stworzonych scen, rozpoczęły się w mniejszej sali Teatru Łaźnia Nowa z niemal kompletnym zestawem scenograficznym, rekwizytami i gotowymi kostiumami. Stopniowo doprecyzowano wszystkie sytuacje, uzupełniono choreografie, połączono działania sceniczne i przećwiczono zmiany oraz przekształcenia poszczególnych scen. Na tym etapie wciąż poszukiwano odpowiedniej formy ogólnego przesłania – zakończenia spektaklu. Twórcy intensywnie dyskutowali nad tym, jaki punkt wyjścia moralnego zaoferować publiczności w opowieści o podróży rodziny cyrkowej do nowego domu. Czy powinien to być dramatyczny akcent związany z grozą wojny (np. strzelanina między miejscowymi a „najeźdźcami”), czy też wyraz empatii wobec uchodźców (np. celebracja życia, która jednoczy wszystkich)? Ta twórcza rozterka przeniosła się na sobotnią próbę generalną, która odbyła się na zewnątrz – na placu Wielkiej Armii Napoleona w Krakowie – z udziałem zaproszonych i przypadkowych widzów (łącznie około 80 osób). Po niej, podczas wieczornego spotkania zwrotnego, wykonawcy i reszta zespołu poparli decyzję reżyserki o realizacji drugiego – pozytywnie nastrojonego – zakończenia na premierze. Zakończenie to jednak nadal nie miało silnego uzasadnienia dramaturgicznego: brakowało przekonującej zmiany akcji oraz odpowiednich motywacji aktorskich i ruchowych.

PREMIERY

Oficjalna premiera spektaklu teatralnego o charakterze społecznym, integrującego ukraińskich uchodźców z mieszkańcami krajów Grupy Wyszehradzkiej, zatytułowanego CIRCUS CARAVANA, odbyła się w niedzielę, 28 kwietnia 2024 roku na Placu Wielkiej Armii Napoleona w Krakowie. Przedpołudniowa, ostatnia próba generalna, podczas której dopracowywano nowe, pozytywne zakończenie przedstawienia, została przerwana przez opady deszczu, jednak na godzinę 17:00 – kiedy rozpoczęła się premiera – pogoda ustabilizowała się.

Spektakl miał miejsce na betonowo-kostkowej nawierzchni o wymiarach 25 x 30 m. Publiczność siedziała i/lub stała w półokręgu, a tło dla wydarzeń scenicznych tworzyły drzewa i wysokie mury Wawelu. Ruchowo-muzyczna opowieść z doskonałymi kreacjami artystycznymi i aktorskimi międzynarodowego zespołu wykonawców z Teatru KTO (PL), zespołu FIREBIRDS (HU), współpracowników teatru Krvik Totr (CZ) oraz Zespołu Teatru Nieregularnego (SK), porwała dzieci, dorosłych i seniorów. Spektakl trwał 76 minut bez przerwy i był wielokrotnie przerywany śmiechem oraz oklaskami widzów. Po jego zakończeniu odbyło się wspólne podziękowanie artystów obecnych na scenie.

Wydarzenie było szeroko promowane – poprzez zaproszenia, plakaty, biuletyny, wpisy w mediach społecznościowych (Facebook/Instagram) – i odbywało się bez opłat za wstęp. Przyciągnęło ono około 150–200 widzów celowo zaproszonych, a kolejnych kilkuset zatrzymało się przypadkowo, spacerując bulwarami wiślanymi, skąd również można było oglądać spektakl. Szacuje się, że premierę obejrzało łącznie od 350 do 400 osób.

Nagranie z premiery zostało przygotowane przez ukraińskiego partnera projektu – WE: MEDIA THEATRE. Dwuminutowy zwiastun spektaklu dostępny jest na platformie YouTube.

Tego samego dnia, o godzinie 19:30, odbyła się również premiera krótkiego filmu dokumentalnego pt. DYREKTOR CYRKU, opowiadającego o losach byłego ukraińskiego dyrektora cyrku – Ilji Borsuka, który na skutek wojny rozwiązał swój mały cyrk i został wolontariuszem. Reżyser i dokumentalista Sashko Brama (UA) towarzyszył Ilji w jego długiej podróży z pomocą humanitarną na frontowe tereny Dniepru, dokumentując jego historię życia.

Na premierze filmu w Teatrze KTO obecnych było około 40 osób, które poznały wstrząsającą rzeczywistość życia mieszkańców wschodniej Ukrainy. Po projekcji odbyła się rozmowa twórców i publiczności z reżyserem oraz głównym bohaterem filmu – połączono się z nimi za pośrednictwem transmisji online. Premiera miała silny ładunek emocjonalny i zainspirowała do zorganizowania zbiórki pieniędzy na naprawę starego busa, którym posługuje się Ilja Borsuk. Film jest dostępny na YouTube.

WZNOWIENIA W KRAJACH GRUPY WYSZEHRADZKIEJ (V4)

Wznowienia nowego międzynarodowego muzyczno-ruchowego spektaklu ulicznego CIRCUS CARAVANA stworzonego przez Konsorcjum Icebreaking były organizowane we współpracy z lokalnymi organizatorami lub międzynarodowymi festiwalami w krajach V4. Wybór lokalizacji uwzględniał również ukraińską diasporę – uchodźców i emigrantów, którzy byli specjalnie zapraszani przez organizatorów na pokazy. Nie zawsze można ich było jednoznacznie zidentyfikować wśród publiczności; ich liczba różniła się w zależności od prezentacji. Jednak niektórzy podchodzili po spektaklu do twórców i wykonawców, aby osobiście im podziękować.

Pierwsze wznowienie odbyło się w czwartek 6 czerwca 2024 roku w północnomorawskim mieście Krnov (CZ), gdzie o godz. 17:00 na rynek główny przybyli głównie młodzi ludzie oraz rodziny z dziećmi. Około 150 widzów nie zraziła nawet letnia ulewa w połowie przedstawienia. Publiczność nie opuściła miejsca – przeciwnie, kontynuowała oglądanie spektaklu siedząc na ławkach pod parasolami, które sprawnie dostarczył lokalny organizator (galeria Edel). Artyści rozgrzani i rozluźnieni zagrali spektakl w świetnej formie, bez zakłóceń, z nowym, dopracowanym zakończeniem, które wcześniej tego samego dnia przećwiczyli z reżyserką i choreografem – ku naturalnemu zainteresowaniu przechodniów, a zwłaszcza dzieci z przedszkola. Mimo pogody publiczność świetnie się bawiła i nagrodziła artystów długimi brawami, doceniając ich kunszt oraz „wodoodporność”. Tuż po spektaklu w kawiarni miejskiej odbyła się projekcja filmu dokumentalnego DYREKTOR CYRKU, po której członkowie zespołu AND rozmawiali z widownią i lokalnymi wolontariuszami o sytuacji w Ukrainie.

Drugie, trzecie i czwarte wznowienie zorganizował partner projektu – Teatr KTO z Krakowa (PL) – w ramach 37. edycji Międzynarodowego Festiwalu ULICA. Wydarzenie obejmowało pokazy w centrum Krakowa oraz w okolicznych miejscowościach. Zainteresowanie i frekwencja na spektaklach ulicznych w tych miastach – zwłaszcza w Krakowie – od lat są bardzo wysokie. Ze względu na fakt, że w tym regionie emigranci z Ukrainy stanowią do 10% populacji, obecność ukraińskich kobiet i dzieci na festiwalu była naturalna.

Drugie wznowienie miało miejsce w małym mieście Limanowa (PL), gdzie w gorące, letnie popołudnie 5 lipca 2024 roku o godz. 16:00 przedstawienie CIRCUS CARAVANA obejrzało około 140–150 lokalnych widzów. Organizatorzy zapewnili krzesła i wsparcie techniczne na otwartym terenie miejskiego pierścienia. Spektakl był już ustabilizowany, artyści zaprezentowali znakomite role i dosłownie „wylali z siebie pot” w kostiumach. Mimo upału przyciągali uwagę zarówno młodszej, jak i starszej publiczności dzięki wysokiemu tempu i zaangażowaniu aż do finału.

Trzecie wznowienie odbyło się w centrum Niepołomic (PL), na rynku lokalnym (będącym również parkingiem), gdzie organizatorzy przygotowali 80 leżaków dla widzów. Upalne słońce dawało się we znaki przez cały dzień, dlatego każdy, kto wolał CIRCUS CARAVANA od wizyty na basenie w godzinach 16:00–17:15 dnia 6 lipca 2024 roku, był kulturalnym bohaterem. Jeszcze większymi bohaterami byli artyści i technicy Konsorcjum Icebreaking, którzy na rozgrzanym placu dokonali niemal cyrkowych wyczynów. Ostatecznie spektakl obejrzało około 90 osób, które doceniły profesjonalizm i wytrwałość artystów, nagradzając ich brawami – zarówno na stojąco, jak i z pozycji leżącej. Atmosferę uprzyjemniała pobliska fontanna.

Czwarte wznowienie, które miało miejsce na dużym Rynku Głównym w Krakowie (PL), było największym wyzwaniem – nie tylko ze względu na ogromną przestrzeń, ale przede wszystkim na konieczność utrzymania uwagi bardzo licznej publiczności (850–1000 osób), która oglądała spektakl CIRCUS CARAVANA ze wszystkich czterech stron. Pokaz odbył się w niedzielę 7 lipca 2024 roku o godz. 13:00 podczas kulminacji Festiwalu ULICA, kiedy na tym samym placu odbywały się równolegle inne prezentacje uliczne. Część publiczności zasiadła na krzesłach lub na ziemi z przodu sceny, część stała za barierkami, a część krążyła wokół rynku. Był to nie tylko ogromny sprawdzian umiejętności aktorskich, ale również nośności opowieści i idei spektaklu w tak dużej przestrzeni, pełnej dźwięków (ogródki kawiarniane, dorożki, hałasy). Zespół artystów i techników poradził sobie z tym z rozmachem, godnością i został nagrodzony długimi owacjami od entuzjastycznej publiczności.

Piąte wznowienie odbyło się 16 lipca 2024 roku o godz. 18:15, w przyjemnej atmosferze wczesnego wieczoru, podczas 16. Międzynarodowego Festiwalu „Za drzwiami” w Pradze (CZ). Przed około 160–170 osobami wykonawcy z Polski, Węgier, Czech i Słowacji zaprezentowali na zewnętrznej przestrzeni Targu Holeszowickiego opowieść o artystach cyrkowych uciekających przed wojną i ich (nie)akceptacji w europejskim kraju. Spektakl oglądała nie tylko festiwalowa publiczność, czescy i zagraniczni artyści, liczni mieszkańcy Pragi w wieku od 3 do 99 lat, ale także ukraińscy widzowie czasowo przebywający w stolicy Czech. Jeden z nich, Ołeksandr – były klaun z Charkowa – przyszedł osobiście podziękować wykonawcom za spektakl, który dał mu nadzieję na lepszą przyszłość, i zaprosił ich na festiwal klaunów, który sam organizuje w Pradze.

Szóste wznowienie odbyło się 21 września 2024 roku w Bańskiej Szczawnicy i było równocześnie słowacką premierą podczas 9. Festiwalu AMPLIFIER – New Cabaret & Street Art 2024. Spektakl rozpoczął się o godz. 15:30 na asfaltowym placu przy Zespole Szkół Zawodowych Usług i Leśnictwa pod osiedlem Drieňová, skąd przyszło wielu lokalnych widzów. W mieszanej festiwalowej publiczności znaleźli się rodzice z dziećmi, zasiedziali emigranci z Ukrainy, widzowie z Bańskiej Bystrzycy, Zwolenia i innych miast Słowacji – w sumie około 140–150 osób. Spektakl przebiegł dynamicznie, płynnie i pewnie; artyści zagrali z zaangażowaniem i przekonaniem, co zostało docenione długimi i serdecznymi brawami, a miejscami nawet okrzykami „brava!”.

Wszystkie występy dokumentowali lokalni profesjonalni fotografowie zapewnieni przez poszczególnych partnerów projektu.

Nagrane przez Jána Fakla, AND n.o.

Galerię zdjęć projektu ICEBREAKING można zobaczyć tutaj: KLIK >>> oraz na stronie na Facebooku: KLIK >>>

KOORDYNATOR PROJEKTU ICEBREAKING:

The Ensemble Of Irregular Theatre NPO
Akademická street 327/2
969 01 Banská Štiavnica
Slovak Republic
tel. +421 905 258284
e-mail: divadlo@and-theatre.art

[FM_form id="1"]